تبیین مؤلفه های معلّم فضیلتمند از منظر دیوید کار (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف این پژوهش بازشناسی و تبیین مؤلفه های معلّم فضیلت مند از دیدگاه فضیلت گرای معاصر «دیوید کار» است که با روش تحلیل محتوای کیفی و رویکرد استقرایی انجام شده است. در فرایند تربیت اخلاقی، کار ضمن تأکید بر رشد منش و فضیلت معتقد است معلمان به عنوان عاملان و الگوهای اخلاقی بایستی واجد طیف وسیعی از ارزش ها و فضایل باشند. یافته های این تحقیق نشان داد بر اساس دیدگاه کار، مؤلفه های معلّم فضیلت مند در سه محور منش فردی، منش آموزش گری و منش اجتماعی قرار می گیرند. مؤلفه های محور منش فردی عبارت اند از جلوه های معلّم فضیلت مند؛ باورهای معلّمی؛ در محور منش آموزش گری: مؤلفه ی تدریس اثربخش و در محور منش اجتماعی: مؤلّفه های همدلی با دیگران؛ و مسئولیت پذیری شناسایی شد. این نتایج نشان از ارتباطی وثیق و متقابل میان هر سه محور منش فردی، آموزش گری و اجتماعی داشته و از نظر دیوید کار معلّم فضیلت مند، در زندگی شخصی خود نیز باید هماهنگ با زندگی حرفه ای خود رفتار کند.The Explanation of the components of a virtuous teacher from the viewpoint of David Carr
The purpose of this paper is to identify and explain the components of the virtuous teacher from the contemporary virtuous perspective of Carr which has been done by qualitative content analysis and inductive approach. In the process of moral education, he, while emphasizing the growth of character and virtues, believes teachers, as moral agents must have a wide range of values and virtues. The findings of this study showed that according to his views, the components of a virtuous teacher fall into three domains: personal character, educational character and social character. The core components of personal character are the appearances of a virtuous teacher; teacher beliefs; In the domain of educational character, the most important component is: of effective teaching; and in the domain of social character: of the components of Empathy with others; and responsibility were among the main components was identified. These results show a close and mutual relationship between all three domains of personal, educational and social character, and according to David carr, a virtuous teacher should behave in harmony with her professional life in her personal life.