آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۰

چکیده

هدف پژوهش حاضر ارائه چارچوب محتوای برنامه درسی آموزش شایستگی های دوست داشتنی ترین خویشتن برای تربیت معلمان بود.طرح سنتزپژوهی حاضر با رویکرد کیفی و به روش فراترکیب مبتنی بر الگوی سندلوسکی و باروسو انجام شده است. 44 مقاله تحقیقاتی از پایگاه داده ها بازیابی شد و از این تعداد 33 مقاله برای اهداف پژوهش استفاده گردید. براساس تحلیل فراترکیب انجام شده، 93 کداولیه، 18 مقوله و 3 بعد شناسایی شدند. مؤلفه های محتوای برنامه درسی دوست داشتنی ترین خویشتن معلمان در سه بعد نگرشی(خودمختاری،ذهن آگاهی یا اکنون زیستی، خودتأییدی و ...) ، مهارتی (تصویرسازی تجربیات، تصویر سازی فردی، اتوبیوگرافی، ...) و دانشی(آشنایی با پیوندهای اجتماعی و راهبردهای داستان سرایی و روایت گویی، راهبردای ارتقاء و توسعه خویشتن،راهبردهای ساخت و بازسازی دانش ، ...) نام گذاری گردیدند.درنهایت مبتنی بر یافته های پژوهش، یک چارچوب محتوایی برای آموزش شایستگی های دوست داشتنی ترین خویشتن به معلمان استخراج گردید، تا به عنوان یک نقشه راه برای تولید محتوا در برنامه درسی تربیت معلمان مورد استفاده برنامه ریزان قرار گیرد

Curriculum content for teaching teachers' best-beloved self competencies: A Meta-Synthesis Study

The purpose of the current research was to present the content framework of the curriculum for teaching the competencies of the best-loved self for the training of teachers. The content of the curriculum of best-loved self-included various skill, attitudinal and knowledge dimensions. The current research is a synthesis research design that was carried out with a qualitative approach, using a meta-synthesis method based on the model of Sandelowski and Barroso.44 research articles were retrieved from the database and 33 of these articles were used for research purposes. Based on meta- synthesis analysis, 93 codes,18 concepts and 3 dimensions were identified. The curriculum content of the teachers' best-loved self in three dimensions , attitudinal dimension (autonomy, mental awareness or present life, self-affirmation and ...), skill-practical (imagination Experiences, personal imagery, autobiography,...)and knowledge dimension( familiarity with social links and storytelling and narrative strategies, strategies self -promotion and development, knowledge construction and reconstruction strategies...) ,were named. Finally, based on the findings of the research, a content framework for teaching the competencies of the best-loved self of teachers was extracted, to be used by planners as a roadmap for content creation in the teacher training curriculum.

تبلیغات