چکیده

بست نشینی در بقاع متبرکه سابقه کهن دارد. مردم ایران از دیرباز از جور ظالمان و مستبدین به بقاع متبرکه که به عنوان مکان امن تلقی می شد پناه می بردند. حرم حضرت احمد بن موسی(ع) در شیراز یکی از همین مکان های امن بود که معترضان سیاسی برای نشان دادن اعتراض و یا امنیت جانی به این مکان مقدس پناه می بردند. دقیقاً مشخص نیست که معترضان سیاسی برای اولین بار در چه زمانی در بقعه احمد بن موسی(ع) به بست نشستند، اما به طور مشخص در منابع تاریخی اشاره به حضور بست نشینان هنگام اشغال شیراز در عصر افاغنه دارد. بیشترین موارد بست نشینی در حرم مطهر مربوط به عصر قاجاری است. در مقاله پیش روی به روش توصیف همراه با تحلیل و شیوه گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای به نقش حرم مطهر در در تحولات سیاسی با تکیه بر سنت بست نشینی می پردازیم. شواهد تاریخی حاکی است مردم فارس در وقایع مهمی مثل ماجرای تنباکو و انقلاب مشروطه در حرم حضرت احمد بن موسی (ع) به عنوان یک مکان امن جهت مبارزات سیاسی آزادی خواهان به هدف مبارزه منفی با استعمار استعمارگران اجنبی و ستم حاکمان مستبد زمانه و نیز جلب حمایت های مردمی  به بست نشستند.

Political developments and the role of the shrine of Ahmed bin Musa (AS) in the settlement of protesters in the Qajar era

 settlement in Bekaa Motabarkeh has a long history. The people of Iran have long sought refuge from the tyrants and tyrants in the blessed Beqaa, which was considered a safe place. The shrine of Hazrat Ahmed bin Musa (AS) in Shiraz was one of these safe places where political protestors took refuge in this holy place to show their protest or safety. It is not known exactly when the political protestors first sat down at the tomb of Ahmed bin Musa (AS), but it is clearly mentioned in historical sources that the protesters were present during the occupation of Shiraz in the Afaghaneh era. Most of the cases of settlement in the Holy Shrine are related to the Qajar era. In the preceding article, we discuss the role of the Holy Shrine in political developments based on the Bastneshi tradition, using the method of description along with analysis and the method of collecting information in the form of a library. Historical evidence indicates that the people of Fars in important events such as the tobacco case and the constitutional revolution in the shrine of Hazrat Ahmed bin Musa (AS) as a safe place for the political struggles of the freedom fighters for the purpose of negative struggle against the colonialism of the foreign colonialists and the oppression of the despotic rulers of the time and also to attract Popular support was closed.

تبلیغات