آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۸

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی شاخص های روان سنجی پرسشنامه کیفیت زندگی دانش آموزان دبستانی بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش ، توصیفی از نوع اعتباریابی است. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانش آموزان کلاس پنجم و ششم ابتدایی شهر کرمان تشکیل دادند که از بین آن ها 200 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه کیفیت زندگی دانش آموزان هانگ و همکاران (2017)، پرسشنامه کیفیت زندگی کودکان وارنی و همکاران (2003) و پرسشنامه رضایت از زندگی دانش آموزان هیوبنر (2001)  بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی، همبستگی پیرسون و آلفای کرونباخ و با نرم افزار spss22 انجام شد. نتایج تحلیل داده ها نشان داد که نسخه فارسی کیفیت زندگی دانش آموزان در نمونه ایرانی دارای همان ساختار عاملی است که در نسخه اصلی آزمون وجود دارد. روایی محتوای آزمون مورد تایید قرار گرفت، روایی سازه با استفاده از روش تحلیل عاملی تاییدی مورد بررسی قرار گرفت که نتایج نشان داد تمامی عوامل از برازش بسیار خوبی برخوردار بودند.

Determining the Validity and Reliability of the Persian Version of the Elementary School Quality of Life Questionnaire (ESQOL)

The aim of the present study was to investigate the psychometric properties of the Elementary School Quality of Life Questionnaire for Iranian students. The study was applied in terms of purpose and descriptive in terms of methodology. The statistical population of the study consisted of all fifth and sixth-grade students in Kerman city, from which a sample of 200 students was selected using simple random sampling. The research instruments included the Hang and colleagues' (2017) Elementary School Quality of Life Questionnaire, the Warren and colleagues' (2003) Children's Quality of Life Questionnaire, and the Huebner (2001) Student Life Satisfaction Questionnaire. Data analysis was performed using confirmatory factor analysis, Pearson correlation, and Cronbach's alpha with SPSS22 software. The results of data analysis showed that the Persian version of the Elementary School Quality of Life Questionnaire in the Iranian sample has the same factor structure as the original version of the test. The content validity of the test was confirmed, and the structural validity was examined using confirmatory factor analysis, which showed that all factors had a very good fit.

تبلیغات