تحلیل محتوای کتب جامعه شناسی متوسطه دوم بر اساس الگوی ویلیام رومی
آرشیو
چکیده
هدف پژوهش حاضر، تحلیل محتوای متن، تصاویر و خودآزمایی های کتب جامعه شناسی متوسطه دوم جهت تعیین میزان مسئله محوری و درگیری ذهنی این متون بر اساس الگوی ویلیام رومی می باشد. جامعه آماری پژوهش، کتب جامعه شناسی(1)، جامعه-شناسی(2) و جامعه شناسی(3) چاپ سال 1400 می باشد. ابزارگردآوری داده های این پژوهش شامل فرم تحلیل محتوای محقق ساخته می باشد که بر مبنای الگوی ویلیام رومی تهیه شده است. در تحلیل متن، سوالات و تصاویر کتاب جامعه شناسی(1) به ترتیب 1222، 154 و 194 عبارت مورد بررسی قرار گرفت که ضریب درگیری متن 0.122، پرسش ها 0.619 و تصاویر0.590 محاسبه گردید. در تحلیل متن، پرسش ها و تصاویر کتاب جامعه شناسی(2) به ترتیب 1057، 77 و 212 عبارت مورد بررسی قرار گرفت که ضریب درگیری در هر بخش به ترتیب 0.036، 2.27 و 0.341 مشخص گردید. در تحلیل متن، پرسش ها و تصاویر کتاب جامعه شناسی(3)، به ترتیب 1048، 136 و 201 عبارت مورد ارزیابی قرار گرفت که میزان درگیری ذهنی در هر بخش به ترتیب 0.085، 0.250 و 0.477 محاسبه گردید. این نتایج بیانگر غیرفعال بودن، متنِ کتاب جامعه شناسی(1)، متن و تصاویر کتاب جامعه شناسی(2) و متن و پرسش های کتاب جامعه شناسی(3) می باشد. در ارزیابی کلی از سه کتاب با بررسی 4301 عبارت میزان درگیری ذهنی کل محتوای مورد بررسی 0.122 محاسبه گردید. بنابراین می توان نتیجه گرفت که متون کتب جامعه شناسی متوسطه دوم غیرفعال تنظیم شده اند.Analysis of the Content of Sociology Textbooks for Second Grade of High School based on Romey's Model
The present study aims at analyzing the text content, images, and self-tests of the Sociology textbooks of the Second Grade of High School in Iran education system in order to determine the central issue and the mental involvement of these texts based on Romey's (1968) model. The statistical population of the study is the following textbooks: Sociology(1), Sociology(2), and Sociology(3) published in 2021. The data were collected using researcher-made content analysis form based on William Romey's model. In the analysis of the texts, the questions, and the images of Sociology(1), 1,222, 154, and 194 terms were analyzed and the engagement rate of the texts, the questions, and the images were 0.122, 0.619, and 0.590, respectively. In the analysis of the text, the questions, and the images of Sociology(2), 1057, 77, and 212 terms were analyzed, and the engagement rate for them were 0.036, 2.27, and 0.341, respectively. Regarding the analysis of the texts, the questions, and the images of Sociology(3), 1,048, 136, and 201 terms were examined and the mental engagement were calculated as 0.085, 0.250 and 0.477, respectively. These results indicated the passivity of the text of Sociology(1), the text and images of Sociology(2), and the text and questions of the Sociology(3). In the overall evaluation of the three textbooks, by examining 4,301 terms, the mental involvement rate of the entire content under investigation was calculated as 0.122. Therefore, it can be concluded that the texts of Sociology textbooks of the tenth grade in Iran are constructed passively.