آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۳

چکیده

پژوهش حاضر با هدف ارزشیابی بخش زیست شناسی برنامه درسی علوم تجربی متوسطه اول براساس برنامه درسی اجرا شده انجام شد. این پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی است. نمونه پژوهش به صورت نمونه گیری تصادفی ساده شامل 55 نفر از معلمان علوم تجربی شهرستان بروجن در سال تحصیلی 1401-1400 بودند. پایایی ابزار پژوهش (پرسشنامه محقق ساخته 32 گویه ای) با مقدار آلفای کرونباخ %85 مورد تأیید قرار گرفت. نتایج با استفاده از آزمون های تی مستقل و فریدمن بوسیله نرم افزار 20spss تحلیل شد. بر اساس یافته ها، میزان آشنایی معلمان با فلسفه و اهداف برنامه درسی زیست شناسی، قابلیت اجرای آزمایش ها و فعالیت های پیش بینی شده، روش های ارزشیابی معلمان از یادگیری، میزان تحقق اهداف حیطه دانشی و حیطه نگرشی با اختلاف میانگین بدست آمده در حد مطلوب است. همچنین روش های ارزشیابی معلمان از یادگیری با میانگین رتبه 52/3 از بالاترین اهمیت بر خوردار است. بنابراین تا رسیدن به حد بسیار مطلوب فاصله زیادی وجود دارد. از آنجا که زیست شناسی از بخش های مهم علوم تجربی می باشد، انتظار می رود تولید برنامه درسی بروز، کارآمد و متناسب با نیازهای جامعه، تدوین راهکارهای آموزشی و ایجاد فرصت های ارتقای شغلی معلمان از دغدغه های نظام آموزشی کشور باشد.

Evaluation of the biology content of the experimental science curriculum of the first secondary level based on Implemented curriculum

The present study was conducted to evaluate the biology section of the experimental science curriculum of the first secondary school based on the implemented curriculum. This research is descriptive and survey type. The sample of the study was simple random sampling including 55 teachers of experimental sciences school of Borujen in the academic year 1400-1401. The reliability of the research instrument (32-item researcher-made questionnaire) with a calculated Cronbach's alpha value of 85% was confirmed. The research hypotheses were analyzed using independent t-test and Friedman test with the help of 20spss software. Based on the findings, the level of teachers' familiarity with the philosophy and goals of the curriculum of the biology section of the junior high school curriculum, the ability to perform experiments and anticipated activities, Teacher evaluation methods were obtained from students' learning, the rate of achievement of knowledge domain goals and the rate of achievement of domain goals of this program, with the difference of the positive average obtained to the desired level. Also, teacher evaluation methods are of the highest importance for students' learning with an average rank of 3.52. there is still a long way to go to reach the very desired level.

تبلیغات