آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۴

چکیده

بیان مسئله: سنگ نگاره یکی از رایج ترین شیوه های بیان و انتقال پیام در جوامع بوده که در پهنه سنگ های صخره ای بازتاب یافته است.  در این میان استان لرستان و کوه های زاگرس، از مناطق ویژه ای است که این نوع رنگین نگاره ها در آن یافت شده است. در این پژوهش، به بررسی ساختار اجرایی و ریخت شناسی نقوش حیوانی رنگین نگاره های استان لرستان در دو شهرستان کوهدشت و پلدختر پرداخته شده است. اکنون سؤال این است، ساختار اجرایی، طراحی، ویژگی های بصری و موضوع نقوش حیوانی رنگین نگاره های استان لرستان چگونه است؟هدف:  بررسی ویژگی های بصری، ادراک موضوعی و صحنه های روایی نقوش حیوانی رنگین نگاره های استان لرستان هدف این پژوهش است.روش پژوهش: این پژوهش به شیوه توصیفی-تحلیلی و تطبیقی است و مبتنی بر گردآوری اطلاعات به شیوه میدانی، آزمایشگاهی و کتابخانه ای است.یافته ها: در مجموع شصت و سه نقشمایه حیوانی (اسب، بزکوهی، شتر، گوزن و سگ) شناسایی شد. سبک ترسیم نقش ها عمدتاً به صورت واقع گرایانه و بدون بسترسازی است و در برخی موارد (نقشمایه بز و سگ) سبک انتزاعی به کار برده شده است. نقوش فاقد حجم پردازی بوده و عمق نمایی و عدم رعایت تناسبات در برخی از نقوش قابل مشاهده است. نقوش با رنگ های قرمز، سیاه و نارنجی بر سطح سنگ، بدون سایه روشن ترسیم شده است. برمبنای مطالعات آزمایشگاهی رنگ استفاده شده در این سنگ نگاره ها، ترکیبی از اکسیدآهن II و III است. بررسی تطبیقی نشان داد نقوش از لحاظ ساختار مورد نظر شبیه سنگ نگاره های فلات ایران (زاگرس) است. در نهایت با بررسی نقوش حیوانی در استان لرستان می توان به اهمیت این جانوران در زندگی مردم ساکن این دیار و شناختی کلی از جریان زندگی ایشان نیز دست یافت.

Examining the Executive Structure and Morphology of Animal Motifs in the Pictographs of Lorestan Province (Case Study: Pictographs of Kuhdasht and Poldokhtar)

Problem Definition: Petroglyph (Rock Carving) is one of the most common ways of expressing and conveying the message of societies, which is reflected in stone-rock panels. The abundance of these works in most areas of the Iranian plateau causes more efforts to explore them. In the meantime, Lorestan province in Zagros is one of the special regions in presenting this type of artistic representation in the pictograph style; Therefore, in this research, the executive structure and morphology of animal motifs in the pictographs of Lorestan province in two cities of Kuhdasht and Poldokhtar have been investigated. The question is: «What is the executive structure, design, visual features, and theme of animal motifs in the pictographs of Lorestan province?»Objective: This research aims to investigate the visual characteristics, thematic perception, and narrative scenes of animal motifs in the pictographs of Lorestan province.Research Method: This research is conducted using descriptive-analytical and comparative methods and the data collection is done by field-, laboratory-, and library-based procedures.Results: Sixty-three animal motifs (horse, ibex, camel, deer, and dog) were identified. The drawing style of the characters is mainly realistic and with no background, and sometimes, (ibex and dog) an abstract style has been used. All motifs lack volume and perspective as well as failure to observe proportions can be seen in some motifs. Motifs are drawn with red, black, and orange colors on the surface of the stone, with no contrast. Based on laboratory studies, the color used in creating the motif elements is a combination of Iron Oxide II and III. From a comparative point of view, the motifs in question are similar to the petroglyphs of the Iranian plateau (Zagros) only in terms of the type of pattern (merely the pattern, not the nature of the pattern). Finally, by examining the animal motifs in Lorestan province, the importance of these animals in the lives of the people living in this land and a general understanding of their lifestyle can also be obtained.

تبلیغات