آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۴

چکیده

بیان مسئله: در جهان معاصر، مصنوعات در زندگی روزمره ما چیزی فراتر از ابزارهایی برای تسهیل زندگی هستند. آن ها به طور فعال کردار و تجارب انسان، فردیت، کیفیت زندگی، تصمیمات و ارزش های انسان ها -هرچند غیرمستقیم- را شکل داده و نحوه پایبندی ما به اخلاقیات را تحت الشعاع قرار می دهند. به این ترتیب، با توجه به نقش مهم مصنوعات در بعد اخلاقی زندگی اجتماعی ما و همچنین پیشرفت کُند اخلاقیات جامعه در مقایسه با پیشرفت های تکنولوژیکی، یک طراح می تواند ارزش های اخلاقی را در قالب مصنوعات کنشی (پرفورماتیک) تعاملی با رویکرد احساس گرا، مادی ساخته و آن ها را با هدف اغوا و تشویق کنش گران به کنشی اخلاقی و در راستای بهبود اخلاقیات به جامعه ارائه دهد. اما این که این مصنوعات اخلاقی چه ویژگی ای دارند و حضور این نوع مصنوعات چگونه می تواند به زندگی و جامعه ای اخلاقی تر منجر شود؟ سوالی است که پژوهش حاضر به آن پاسخ می دهد.هدف: بررسی ویژگی ها و عملکرد مصنوعات تعاملی ارزش محور براساس مطالعه نمونه های موجود، تبیین اصول برای طراحی این نوع از مصنوعات و در آخر، تجسم بخشیدن به این اصول در قالب کانسپت های طراحی هدف این پژوهش است.روش پژوهش: روش پژوهش حاضر توصیفی-تحلیلی بوده است که در این راستا، ابتدا، براساس مطالعات نظری، به بررسی مصنوعات تعاملی ارزش محور پرداخته  شده و نمونه های موجود از این مصنوعات، با رویکرد احساس گرا مورد بحث قرار گرفته است.یافته ها: با بررسی و تحلیل مصنوعات تعاملی با محوریت ارزش (اقتصادی، احساسی، اخلاقی) که به صورت انتخابی، هدفمند و منطبق با پژوهش انتخاب شده اند، می توان اذعان داشت که مصنوعات ارزش محور تعاملی با رویکرد احساسی و کنشی (پرفورماتیک)، به دلیل ایجاد ستایش، سرزنش، دعوت و نکوهش –در حین تعامل یا به واسطه پیامدهای حاصل از تعامل با آن ها- می تواند در ایجاد آگاهی و تأمل و در نتیجه تغییر رفتار کاربران مؤثر بوده و در نهایت به اخلاقی تر شدن جامعه منجر شود.

Typology of Value Driven Approach in Artifact Design (Case Study of Conceptual Design with Economic, Emotional, and Moral Approach)

Problem Definition: In the contemporary world, human artifacts are more than simple tools of convenience in our daily lives. They actively shape, although indirectly, human actions and experiences, individuality, quality of life, decisions and values, and affect the way we adhere to ethics. Therefore, considering the important role of these artifacts in the moral dimension of our social life, and also the slow progress of society's ethics compared to technological advances, a designer can materialize moral values as interactive performative artifacts with an emotion-driven design approach, and present them to society aiming at arousing and encouraging the actants to act morally and also help improve social moral values. But "what are the characteristics of these moral artifacts and how can they help moralize life and society more effectively"?Objective: The goal of the research is first and foremost, to investigate the features and functions of interactive value driven artifacts by studying existing examples. Second, to explain the principles of designing such artifacts; and finally, to realize these principles as design concepts.Research Method: The research adapts the «descriptive-analytical» method. Using this method, it first investigates interactive value-driven artifacts (based on theoretical studies), and discusses the existing examples of these artifacts with an emotion-driven approach.Results: By examining and analyzing interactive value-driven artifacts (economic, emotional, and moral) which have been purposefully selected under the research, it can be claimed that interactive value-driven artifacts with an emotion-driven approach, and also performative artifacts, can be effective in creating awareness and encouraging reflection because of their ability in creating admiration, guilt, encouragement and reproach (during the process of interaction or as a consequence of interacting with them). As a result, they can change the behavior of their users and ultimately result in the promotion of ethics in society.

تبلیغات