آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۰

چکیده

 «مشکل گتیه» دربرگیرنده مجموعه ای از مثال های نقضی است که تعریف استاندارد و رایج از معرفت در معرفت شناسی، تا قبل از نیمه دوم قرن بیستم میلادی، را به چالش می کشاند. براساسِ تعریف استاندارد، که به اختصار آن را «JTB» می خوانیم، معرفت چیزی غیر از «باور صادق موجه» نیست. مشکل اجمالاً این است که تعریف استاندارد از معرفت دربرگیرنده شرایط کافی برای معرفت نیست، به دلیلِ آنکه می توان مثال هایی نقضی نشان داد که هرچند مصداق باور صادق موجه هستند، اما نمی توانند معرفت دانسته شوند. از زمان گتیه به بعد، معرفت شناسان تلاش های بسیاری برای پرهیز یا حل یا حتی نفی مشکل گتیه انجام داده اند. یکی از تلاش ها برای حل این مشکل در نظریه ای موسوم به «برون گرایی» انجام شده است. برون گرایی دو شکل عمده دارد: «نظریه علّی» و «وثاقت گرایی». وثاقت گرایی عامل اصلی پیدایش مشکل را مفهوم یا شرط «توجیه» می داند و، بنابراین، سعی دارد مفهوم یا شرط دیگری به جایِ آن قرار دهد. این مفهوم یا شرط بر فرایند موثق بیرونی تمرکز دارد که در اکثر اوقات باعث پیدایش باورهای صادق در شخص می شود. از نگاه این مقاله، نظریه برون - وثوق گرایانه و اندیشه «فرایند موثق» در آن، به دلایلی که در متن مقاله خواهد آمد، توانایی لازم را برای حل مشکل گتیه ندارد. 

The Gettier Problem and the Inability of Reliabilism’s Proposals to Resolve It

 The Gettier problem is a set of counter examples that challenges the standard definition of knowledge within  epistemology before the second half of the 20th century. According to the standard definition, which we call JTB, knowledge is nothing more than a justified true believing.  The problem, roughly, is that the standard definition does not include the necessary and sufficient conditions of knowledge, since there might be some counter examples that are not cases of knowledge, even if they are cases of justified true believing.  Since then epistemologists have gone to a lot of trouble to avoid, or resolve, or even to deny, the Gettier problem. One of the main efforts to resolve the problem has been done by a theory called externalism which has two main forms: causal theory and reliabilism. Reliabilism considers the concept or the condition of justification as the main source of the Gettier problem and tries to replace it, accordingly, with a second and different one, i.e. a reliable process. This concept or condition is focused on the role of an external process that creates mostly the true beliefs in a person. This article argues that the externalist- reliabilist proposal is not capable of resolving the Gettier problem.

تبلیغات