آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۸

چکیده

جامعه ایران بعد از انقلاب اسلامی برخوردار از هویتی انقلابی است که در نهادهای آن و به خصوص آموزش وپرورش ظهور می یابد. ارزیابی هویت دانش آموزان بر اساس ارزش های انقلاب اسلامی و بررسی نقش هویت دینی و ملی در هویت انقلابی آنان، هدف این پژوهش است. روش این تحقیق آمیخته بوده و دو مرحله کیفی و کمی دارد؛ در مرحله اول، تحلیل محتوای ارزش های انقلاب اسلامی از بیانات امام خامنه ای (مدظله العالی) و در مرحله دوم، ارزیابی هویت دانش آموزان بر اساس این ارزش ها صورت گرفته است. ماهیت تحقیق در مرحله اول از نوع تحلیل محتوا بوده و با روش کتابخانه ای انجام شده و ماهیت آن در مرحله دوم از نوع همبستگی و به روش پیمایشی بوده و ابزار این مرحله، پرسش نامه تعدیل شده غریب زاده و حسین پور (1398) می باشد. چهارچوب نظری این پژوهش منبعث از تطبیق نظریه جهت گیری هدف بلوم با ارزش های برگرفته شده از دیدگاه های مقام معظم رهبری است. جامعه ی آماری شامل کلیه دانش آموزان دوره متوسطه دوم کشور و مشغول به تحصیل در سال 1398-1397 بوده اند. حجم نمونه، متشکل از1915 نفر بوده و نمونه گیری در ابتدا به روش در دسترس هدفمند و در گام دوم خوشه ای تصادفی بوده است. نمونه گیری در پنج کلانشهر تهران، تبریز، مشهد، اصفهان و شیراز صورت گرفته است. نتایج نشان می دهند که میانگین هر سه هویت از میانگین مفروض (5/2) بالاتر بوده اما هویت های دینی و ملی از حد متوسط (3) بالاتر و هویت انقلابی از حد متوسط پایین تر است. همبستگی مثبت و معنی داری میان این سه هویت مشاهده می شود و نتایج تحلیل رگرسیون نشان می دهد که گرایش های شناختی (β=0/012) و عاطفی (β=0/047) هویت دینی توانایی پیش بینی هویت انقلابی را ندارند بر اساس یافته های حاصل، اگر شناخت از دین یا تعلق عاطفی نسبت به دین بیشتر باشد، نمی توان گفت قطعا هویت انقلابی مطلوب است؛ اما اگر عمل نسبت به دین تحقق یابد، هویت انقلابی در سطح مطلوبی خواهد بود. همچنین هرچه شناخت نسبت به مسائل ملی افزایش می یابد، هویت انقلابی کاهش می یابد.

Evaluation and the Role of Religious and National Identities in the Revolutionary Identity of Students in the Education System of the Islamic Republic of Iran

After the Islamic revolution, Iranian society has a revolutionary identity that emerges in its institutions, especially education. The purpose of this research is to evaluate the students' identity based on the values of the Islamic Revolution and investigate the role of religious and national identity in their revolutionary identity. The method of this research is mixed method and has two qualitative and quantitative stages; In the first stage, the analysis of the content of the values of the Islamic Revolution from the statements of Imam Khamenei and in the second stage, the evaluation of the students' identity based on these values has been done. The type of first stage is content analysis and informations collected by library method. The second stage is done by correlational survey method and the tool of this stage is the modified questionnaire of Gharibzadeh and Hosseinpour (2018). The theoretical framework of this research originates from the adaptation of Bloom's goal orientation theory with the values obtained from the views of the Supreme Leader. The statistical population were high school students who studying in 2017-2018. The sample size consists of 1915 people. The sampling method is purposefully available in the first stage and random cluster sampling in the second stage. The average of all three identities was higher than the assumed average (2.5), but religious and national identities were higher than the average (3) and revolutionary identities were lower than the average. There is a positive and significant correlation between these three identities and the results of regression analysis show that the cognitive (β = 0.012) and emotional (β = 0.047) tendencies of religious identity do not have the ability to predict revolutionary identity.Revolutionary identity and religious identity in cognitive and emotional tendencies are better than behavioral tendencies. If one knows more about religion or has an emotional attachment to religion, cannot say that revolutionary identity is certainly desirable; but if religion is actioned, the revolutionary identity will be at a desirable level. Also, as the awareness of national issues increases, the revolutionary identity decreases.

تبلیغات