آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۸

چکیده

امید در دنیای مدرن را می توان یکی از مسائل مهم در حوزه علوم اجتماعی تلقی کرد. اهمیت این موضوع زمانی بیشتر خود را نشان می دهدکه مفهوم پیش گفته شده نه به طور مجرد و تنها بلکه در تناسب با رسانه ها مورد واکاوی قرار گیرد. هدف پژوهش حاضر واکاوی بستر های رشد امید اجتماعی در رسانه ملی بود. روش شناسی حاکم بر این پژوهش کیفی و رویکرد آن نظریه زمینه ای است. جامعه هدف، 21 نفر از مدیران رسانه ملی کشور و شبکه های استانی (تهران و ایلام) بودند که با استفاد از نمونه گیری نظری و هدفمند، برای مصاحبه عمیق انتخاب شدند و فرایند نمونه گیری تا مرحله اشباع کامل اطلاعات ادامه یافت. داده های به دست آمده پس از تبدیل به متن با استفاده از کد گذاری باز، محوری و گزینشی مورد تحلیل قرار گرفتند که نتایج حاصل از آن در قالب 12 مقوله اصلی و 1 مقوله هسته به همراه خط داستان و مدل پاردایمی ارائه شد. نتایج به دست آمده نشان دهنده آن بود که «امید اجتماعی رسانه محور» به عنوان پدیده مرکزی پژوهش به دنبال مجموعه ای شرایط عِلی، از جمله عملکرد های تخصصی در رسانه، توسعه کیفی برنامه ها، بازتعریف شادی در رسانه، بسط آگاهی اجتماعی، ارائه درک مشترک از اهداف، حمایت از خانواده ها به همراه مجموعه ای از شرایط زمینه ای و مداخله گر برساخته می شود. امید اجتماعی برساخته شده، حامل استراتژی هایی چون اقدامات ترمیمی از سوی رسانه ملی بوده و به دنبال خود پیامد هایی نظیر توسعه و اعتمادآفرینی و رشد و توسعه فردی را به همراه دارد. مدل پارادایمی و خط داستان درک بهتری از نتایج فوق بدست می دهند.

The Database Pattern of the Social Hope Construction in the National Media

The aim of the current research was to analyze the growth contexts of social hope in the national media. This qualitative research used a grounded theory (GT) method. The target population was the managers of the country's national media and provincial networks (Tehran and Ilam), using theoretical and purposive sampling, 21 of them were selected for in-depth interviews, and the sampling process continued until the complete information saturation stage. After converting the data into text, they were analyzed using open, axial and selective coding, the results of which were presented in the form of 12 main categories and 1 core category along with the story line and paradigm model. The obtained results showed that "media-oriented social hope" as the central phenomenon of the research follows a set of causal conditions, including specialized functions in the media, qualitative development of programs, redefining happiness in the media, expanding social awareness, providing a common understanding of goals. , supporting families is built along with a set of contextual and intervening conditions. The built social hope carries strategies such as reconstruction actions by the national media and brings consequences such as development and confidence creating and individual growth and development. The paradigm model and story line provide a better understanding of the above results.

تبلیغات