آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۱

چکیده

این پژوهش با هدف شناسایی استراتژی سازمان صدا و سیما برای انتخابات ریاست جمهوری به روش آمیخته انجام گرفته است. جامعه آماری در بخش کیفی، مدیران صدا و سیمای مراکز استان ها و اساتید حوزه رسانه و در بخش کمی، اساتید دانشگاه بوده اند. در مرحله کیفی، 18 نفر به روش نمونه گیری هدفمند و براساس اصل کفایت نظری و در مرحله کمی، 60 نفر به صورت تصادفی انتخاب شده اند. در مرحله کیفی از مصاحبه نیمه ساختاریافته و در مرحله کمی از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. در بخش کیفی تحلیل محتوای کیفی و در مرحله کمی تحلیل ماتریس سوات و ماتریس برنامه ریزی استراتژایک کمی (QSPM) بکار رفته است. نتایج تحلیل سوات نشان داد که صدا و سیما از چشم انداز خوبی برای دستیابی به تولید رسانه ای برای انتخابات برخوردار است. اهداف راهبردی در این چشم انداز عبارت اند از: تعهد، مردم سالاری و اعتمادآفرینی، خلاقیت و نوآوری، فرایندگرایی و بهبود مستمر فرایندها با تدوین و تولید محتوای با کیفیت و مدیریت رسانه ای شفاف در جهت مأموریت های رضایت مداری، عدالت محوری، روشنگری و تبیین گری. همچنین در این پژوهش، 10 عامل داخلی و 6 عامل خارجی به عنوان استراتژی های مطلوب برای انتخابات ریاست جمهوری شناسایی شد. براساس ماتریس برنامه ریزی استراتژایک کمی، جایگاه استراتژیک صدا و سیما درراستای پوشش حداکثر انتخابات ریاست جمهوری در منطقه SO قرار دارد که بر این مبنا، استراتژی های منطقه تهاجمی برای صدا و سیما مطلوب است. در نتیجه، می توان با لحاظ کردن این استراتژی ها، در پوشش بهتر انتخابات ریاست جمهوری در آینده گامی اساسی برداشت که در قالب پیشنهادات تحقیق ارائه شده است.  

Identifying the Favorable Media Strategy of IRIB for the Presidential Elections in Iran (In National Media Experts’ View)

The current research has been conducted to identify the strategy of the IRIB for the presidential election, in a mixed-method approach. The statistical population included the IRIB’s heads of provincial stations and the professors of media in the qualitative part, and the university professors in the quantitative part. In the qualitative stage, 18 people were selected by purposeful sampling and based on the theoretical adequacy principle, and in the quantitative stage, 60 people have been randomly selected. A semi-structured interview was used in the qualitative phase and a researcher-made questionnaire was used in the quantitative phase. In the qualitative part, qualitative content analysis was used, and in the quantitative stage, SWAT matrix analysis and Quantitative Strategic Planning Matrix (QSPM) have been used. The results of the SWAT analysis showed that IRIB enjoys a good prospect for achieving media production for the elections. The strategic goals in this perspective are commitment, democracy and trust-building, creativity and innovation, process-orientation and continuous improvement of processes by compiling and producing quality content and transparent media management in the direction of satisfaction-oriented, justice-oriented, enlightenment and explanation missions. Also, in this research, 10 internal factors and six external factors were identified as desirable strategies for the presidential elections. Based on the quantitative strategic planning matrix, the strategic position of the IRIB for the maximum coverage of presidential elections is located in the SO region on the basis of which, strategies in the aggressive region are desirable for the IRIB. As a result, a fundamental step can be paved to better cover the presidential elections in the future by considering these strategies, which have been presented in the form of research propositions.         

تبلیغات