چکیده

پژوهش حاضر با هدف شناخت و معرفی آسیب های حوزه تربیت دینی مدارس و ارائه راهبردها و راهکارهای مناسب از دیدگاه صاحب نظران حوزه علوم تربیتی انجام شده است. این پژوهش از نوع کیفی بوده و با استفاده از مصاحبه انجام شده است. با توجه به روش پژوهش، جامعه پژوهش شامل ده نفر از صاحب نظران حوزه علوم دینی و علوم تربیتی بود و در مصاحبه با این ده نفر، اشباع نظری داده ها بدست آمد. نتایج پژوهش بیانگر آن است که مشخص نبودن ساحت های تربیت دینی، اشتباه گرفتن اطلاعات دینی به جای تربیت دینی، تضاد میان خانواده و مدرسه در امور دینی، مهم ترین آسیب ها در بحث تربیت دینی هستند. همچنین متناسب سازی آموزش های دینی با نیازهای روحی و روانی متربیان و قابل فهم و درک برای آنها، ترویج رویکرد عقل ورزی، توجه به تفاوت های فردی در برنامه ریزی تربیت دینی و...، می تواند زمینه برون رفت از آسیب ها را فراهم کند.

A Study of the Damages Related to Religious Education in Schools and Presentation of Suitable Guidelines and Strategies

The present study was conducted with the purpose of recognition and introduction of the damages related to religious education in schools and presentation of some suitable guidelines and strategies from the view of scholars in the realm of educational science. It was qualitative research conducted using some interview sessions. With respect to the research method, the statistical sample consisted of 10 experts in the field of religious and educational science and as a result of interview sessions with them, data theoretical saturation was achieved. The research results indicate that some of the most important damages related to religious education issues include the uncertainty of religious education arenas, confusion between religious information and religious educations, and contradiction between family and school in terms of religious issues. Moreover, compatibility between religious education and students' spiritual and mental needs and making the lessons comprehensible for them, propagation of rationality, paying attention to individual differences in religious education planning, … can pave the ground to resolve the damages.

تبلیغات