آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۳

چکیده

اولین هدف از این بررسی سیستماتیک، توصیف چگونگی توزیع مطالعات تجربی در مورد کاربردهای مدل آموزشی 5E با توجه به متغیرهای خاص است. هدف دوم تعیین این است که چگونه مدل 5E روندی را در مطالعات تجربی در انتقال از آموزش مبتنی بر تحقیق به آموزش STEM در طول سال ها در محدوده نتایج یادگیری مدل 5E نشان داده است. در مجموع 74 مقاله تجربی از 201 مقاله به دست آمده از جستجوی اولیه با کلمه کلیدی ' مدل 5E ' در پایگاه WoS و مرکز اطلاعات منابع آموزشی ERIC مورد تجزیه و تحلیل توصیفی و محتوایی قرار گرفتند. نتیجه برجسته از ترکیب این مطالعات تجربی که در آن ها مدل 5E پیاده سازی شد این است که، این مدل برای مدت طولانی تاثیر گسترده ای داشته است. تمرکز بر تاثیرات آن بر سطوح تفکر زیر سطحی طبقه بندی بلوم (دانش، درک) و تاثیرات آن بر سطوح تفکر بالاتر که جایگاه مهمی در آموزش علوم دارند، تحت الشعاع قرار می گیرند. بر اساس این نتایج، یک "مدل آموزشی STEM مبتنی بر مهارت" با مجموعه فعالیتی که توسط مدل تهیه شده است، در این مطالعه در رابطه با مهارت های قرن 21 بر اساس مدل5E پیشنهاد شده است.

A systematic review of the 5E model in experimental science education: proposing a STEM-based educational model

The first goal of this systematic review is to describe how the empirical studies on the applications of the 5E educational model are distributed according to specific variables. The second objective is to determine how the 5E model has shown a trend in empirical studies in the transition from research-based education to STEM education over the years in the range of learning outcomes of the 5E model. A total of 74 empirical articles out of 201 articles obtained from the primary search with the keyword '5E model' in the WoS database and the ERIC educational resources information center were subjected to descriptive and content analysis. The outstanding result of the combination of these empirical studies in which the 5E model was implemented is that this model has had a wide impact for a long time. Focusing on its effects on the sub-level thinking levels of Bloom's classification (knowledge, understanding) and its effects on higher thinking levels, which have an important place in science education, are overshadowed. Based on these results, a "skill-based STEM educational model" with a set of activities prepared by the model is proposed in this study in relation to 21st century skills based on the 5E model.

تبلیغات