آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۱

چکیده

کتاب درسی به عنوان ماده آموزشی واحد در نظام آموزشی کشورمان حائز اهمیت است. یکی از مدل های کارآمد برای ارزیابی سطح سوالات مطرح شده در مواد آموزشی و تحلیل محتوای آن، مدل ارزشیابی SOLO است. هدف از این پژوهش بررسی محتوای کلیه کتاب های درسی علوم تجربی و فیزیک در مبحث اصطکاک با کمک مدل ارزشیابی SOLO است. روش این پژوهش توصیفی و مبتنی بر تحلیل محتوا با رویکرد کمی-کیفی است. از آنجا که مبحث اصطکاک تنها در کتاب های علوم تجربی پایه اول دبستان، ششم دبستان و نهم متوسطه اول و فیزیک پایه دوازدهم مطرح شده است، جامعه آماری این پژوهش شامل این کتاب ها است و نمونه آماری پژوهش با جامعه آماری برابر است. تحلیل داده ها نشان داد که اغلب سوالات مطرح شده در مبحث اصطکاک، در کتاب های درسی علوم تجربی، در سطح رابطه ای و انتزاع تعمیم یافته ودر کتاب های درسی فیزیک، در سطح چندساختاری و رابطه ای قرارگرفته اند. بررسی محتوای این کتاب ها از نظر میزان انطباق با اصول انتخاب و سازماندهی محتوای کتاب نشان می دهد از میان سه اصل سازماندهی محتوا (توالی، تداوم و وحدت محتوا) اصل تداوم و وحدت تاحدود زیادی رعایت شده اما اصل توالی در چینش سوالات مبحث اصطکاک در متن کتاب فیزیک دوازدهم بخوبی رعایت نشده است.

Assessment the content of science experiment textbooks on the subject of friction using the SOLO taxonomy model

This descriptive and analytical research aimed to analyze the content of all science books and physics books on the subject of friction using the SOLO taxonomy model and based on quantitative-qualitative approach. Since the friction is only mentioned in first grade, the sixth grade of primary school, and the ninth grade of elementary school and physics of the twelfth grade, the statistical population of the research includes this 4 books. The statistical sample of this research is equal to the statistical population of the research. The result showed in the subject of friction in science textbooks, the most of the problems are in the relational and Extended Abstract level and in physics textbooks, most of problems are in the multistructural and relational level. Assessing the content of these books in terms of compliance with the principles of selection and organization of the content of the book shows that among the three principles of content organization (sequence, continuity and integrity of content), the rate of considering the principle of continuity and integrity in the content of books is in mean rate but the principle of sequence in the friction problems in 12th grade physics textbook was not well respected.

تبلیغات