بررسی تاثیر بازاریابی رابطه مند بر ارزش ویژه برند محصولات رقابت پذیر
آرشیو
چکیده
مفهوم " بازار یابی رابطه مند" طی دو دهه اخیر توجه تحقیقاتی قابل توجهی را از جانب محققان بازاریابی به خود جلب کرده است. مزیت اساسی و بنیادین رویکرد بازاریابی رابطه مند، مدعی ایجاد روابط قوی تر با مشتری است که نتایج عملکردهایی که شامل رشد فروش، سهم بازار، سودها، بازگشت سرمایه و حفظ مشتری می باشد را افزایش می دهد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر بازاریابی رابطه مند بر ارزش ویژه برند محصولات رقابت پذیر انجام گرفت. ل ذا ای ن پ ژوهش از نظ ر هدف، از نوع تحقیقات کاربردی است. تحقیق حاضر از نظر نحوه گردآوری اطلاعات توصیفی از نوع همبستگی جامعه آماری این پژوهش شامل مشتریان محصولات هایپر استار در شهر تهران است. با توجه به فرمول کوکران برای حجم جامعه نامعلوم تعداد نمونه 384 نفر به دست آمد. روش نمونه گیری در این تحقیق، از نمونه گیری غیر احتمالی در دسترس می باشد. داده های مورد نیاز از طریق ابزار پرسشنامه (پرسشنامه بازاریابی رابطه مند نگوین و همکارانش (2012) و ارزش ویژه برند یو و همکاران (2000)) جمع آوری گردید. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه با استفاده از نظرات تخصصی اساتید و پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از روش محاسبه آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. داده های جمع آوری شده از طریق دو نرم افزار SPSS19 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل از این تجزیه و تحلیل نیز بیانگر رابطه مثبت و مستقیم بازاریابی داخلی با ارزش ویژه برند بود.Investigating The Effect Of Relational Marketing On The Brand Value Of Competitive Products
The concept of "relationship marketing" has attracted considerable research attention from marketing researchers during the last two decades. The fundamental advantage of the relationship marketing approach is to create stronger customer relationships that increase performance results that include sales growth, market share, profits, return on investment, and customer retention. The current research was conducted with the aim of investigating the impact of relational marketing on the brand value of competitive products. Therefore, this research is an applied research in terms of its purpose. The present research, in terms of the method of collecting descriptive information of the type of correlation, the statistical population of this research includes the customers of Hyperstar products in Tehran. According to Cochran's formula for the unknown population size, the sample number was 384 people. The sampling method in this research is non-probability sampling. The required data were collected through a questionnaire tool (Nguyin et al.'s relational marketing questionnaire (2012) and Yu et al.'s brand value (2000)). The face and content validity of the questionnaire was confirmed by using the expert opinions of the professors and the reliability of the questionnaire was confirmed by using the Cronbach's alpha calculation method. The collected data were analyzed through SPSS19 software. The results of this analysis also showed a positive and direct relationship between internal marketing and brand value.