رابطه رهبر - پیرو در تعیین ساختار سرمایه (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
این پژوهش رابطه رهبر - پیرو در تعیین ترکیب ساختار سرمایه (CS) با استفاده از روش پراکندگی مطلق مقطعی (CSAD) و در شرایط رشد و افول بازار را بررسی می کند. شرکت ها در هر صنعت، بر اساس معیار رشد سودآوری، میزان سودآوری و سهم بازار به دو دسته رهبر و پیرو تقسیم شدند. در دسته رشد سودآوری در صنعت ماشین آلات و تجهیزات و سیمان آهک گچ به طور کلی و همچنین در صنعت فلزات اساسی و شیمیایی (دوره افول و رشد)، صنعت دارویی (دوره افول) و صنعت سیمان آهک گچ (دوره رشد) رابطه رهبر - پیرو رد نمی شود. با معیار میزان سودآوری در شرایط بازار یکسان، صنعت کانی غیر فلزی و سیمان آهک گچ و با در نظر گرفتن دوره رشد و افول در صنعت غذایی به جز قند وشکر، شیمیایی، کانی غیر فلزی و سیمان آهک گچ (دوره افول و رشد) و خودرو و قطعات و دستگاه های برقی (دوره رشد) شرکت ها از رهبر صنعت پیروی می کنند. بر اساس معیار سهم بازار، در صنعت خودرو و قطعات در شرایط مشابه اقتصادی و در صنعت فلزات اساسی و شیمیایی (دوره رشد و افول) و صنعت لاستیک و پلاستیک و دستگاه های برقی (دوره رشد) در شرایط اقتصادی متفاوت بازار فرضیه وجود رابطه رهبر - پیرو رد نمی گردد. بنابراین پیروی شرکت ها از رهبر صنعت می تواند به عنوان عامل تعیین کننده ساختار سرمایه در نظر گرفته می شود.Leader-Follower Relationship in Determining of the Capital Structure
This study examines the relationship of the leader-follower relationship in determining the composition of the capital structure (CS) using the absolute cross-sectional dispersion (CSAD) method in terms of market growth and decline. The firms in each industry were divided into two categories of leaders and followers based on the criteria of profitability growth, profitability and market share. In the category of profitability growth in the machinery and equipment and cement lime gypsum industry in general, as well as in the basic metals and chemical industry (decline and growth period), pharmaceutical industry (decline period) and cement lime gypsum industry (growth period), The leader-follower relationship is not rejected. With the criterion of profitability in the same market conditions, non-metallic mineral and cement lime gypsum industry and taking into account the period of growth and decline in the food except sugar, chemical, non-metallic mineral and cement lime gypsum industry (growth and decline period), and automobiles and parts and electrical appliances (growth period) firms follow the industry leader. Based on the market share criterion, in the automobiles and parts industry in similar economic conditions and the basic metals and chemical industry (growth and decline period) and rubber and plastic industry and electrical appliances (growth period) in different economic market conditions, the hypothesis of a leader-follower relationship is not rejected. Therefore, firms' following to the industry leader can be considered as a determining factor in the capital structure of firms.