طراحی الگوی راهبردی هوشمندی کسب وکارها در صنعت بیمه (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
پیشینه و اهداف: در محیط پررقابت و پرریسک صنعت بیمه، شرکت ها نیاز دارند تا برای اتخاذ تصمیم های مناسب به گردآوری اطلاعات و دانش مبادرت ورزند و این اطلاعات را در تصمیم های خود به کار گیرند. تصمیم هایی که تأثیرات زیادی بر ساختار، فرایندها و اعضای سازمان دارند و به طور اساسی بر پیش بینی بقای سازمان ها، سوددهی و ماهیت آن ها اثر می گذارند. دسترسی به اطلاعات صحیح، تأثیرگذار و به روز در فضای شدیداً رقابتی کسب وکار امروز، یکی از ابزارهای قدرت هر شرکتی برای تصمیم گیری و اتخاذ راهبرد های رقابتی آن است؛ بنابراین، استقرار کارآمد نظام های هوشمندی کسب وکار در صنعت بیمه کشور حیاتی به نظر می رسد. در این بین عدم استقرار یا استقرا ناکارآمد نظام هوشمندی، بسیاری از شرکت ها را با چالش هایی مواجه کرده است، موضوعی که رقابت پذیری این شرکت ها را کاهش داده است و نیاز به بررسی بیشتری دارد. هدف پژوهش حاضر، مفهوم پردازی هوشمندی کسب وکارها با رویکرد راهبردی و ارائه الگوی سنجش هوشمندی کسب وکار در صنعت بیمه از طریق رویکرد پژوهش کیفی است. روش شناسی: در این پژوهش کیفی از روش تحلیل محتوا و مصاحبه های عمیق نیمه ساختاریافته با متخصصان، مدیران و مشاوران صنعت بیمه استفاده شد. تحلیل محتوای کیفی را می توان روش پژوهشی برای تفسیر ذهنی محتوایی داده های متنی از راه فرایندهای طبقه بندی نظام مند، کدبندی و تم سازی یا طراحی الگوهای شناخته شده دانست. به منظور استخراج کُدها با استفاده از روش نمونه گیری نظری تا رسیدن به اشباع نظری در مجموع 8 مصاحبه انجام شد. برای دستیابی به روایی و پایایی داده های کیفی معیارهای اعتبار، قابلیت وابستگی یا اعتماد، مقبولیت یا تأییدپذیری و قابلیت انتقال مورد توجه بود. برای رسیدن به این معیارها، پژوهشگران با دقت در انتخاب مشارکت کنندگان کلیدی، تلفیق روش های جمع آوری داده ها (مانند مصاحبه و یادداشت برداری)، تخصیص زمان کافی برای انجام مصاحبه، بررسی مداوم داده ها و طبقات از نظر تشابهات و تفاوت ها، بازنگری تحلیل های انجام شده توسط همکاران طرح، سعی در تأمین این معیارها نمودند. یافته ها: 43 کُد به عنوان مفاهیم مرتبط با هوشمندی استخراج شد که در 6 مؤلفه و در دو بعد کلی هوشمندی نسبت به محیط تخصصی کسب وکار و هوشمندی نسبت به محیط عمومی کسب وکار مقوله بندی و دسته بندی شدند؛ این مؤلفه ها عبارت است از: هوشمندی نسبت به محیط داخلی کسب وکار، هوشمندی نسبت به بازار کسب وکار، هوشمندی در قبال رقبای کسب وکار، هوشمندی کسب وکار در تأمین، هوشمندی نسبت به محیط خرد کسب وکار و هوشمندی نسبت به محیط کلان کسب وکار. نتیجه گیری: خلق عملکرد نوآورانه مستلزم اتخاذ تصمیم های سریع راهبردی بر پایه اطلاعات و داده های حاصل از هوشمندی است. شرکت هایی موفق هستند که هوشمندانه عمل نمایند و بتوانند از داده ها و اطلاعات محیط درونی و بیرونی خودآگاهی داشته و آنان را به دانش و هوش سازمانی تبدیل کنند. بهبود هوشمندی موجب می شود شرکت ها اطلاعات محیط اطراف خود را سریع تر و با دقت بیشتری تجزیه وتحلیل کنند و نتایج حاصل را ذخیره کرده و در مواقع مقتضی در دسترس تصمیم گیرندگان قرار دهند. این امر جریان تبادل داده ها، اطلاعات و دانش را در شرکت تسریع می کند و اثربخشی تفکر و تصمیم گیری را بهبود می بخشد. پیشنهاد می شود مدیران از مفاهیم شناسایی شده برای ایجاد و توسعه شرکت های بیمه ای و افزایش هوشمندی آن برای کمک به تحقق اهداف استفاده کنند.Designing a strategic model for insurance companies intelligence
BACKGROUND AND OBJECTIVES: In the current competitive and risk-filled environment of the insurance industry, insurance companies need to gather up-to-dated information and knowledge to make appropriate decisions and use this information in their decisions. Decisions that have a great impact on the structure, processes and performance of the organization's members and can fundamentally affect the prediction of the survival of those organizations, profitability and on their nature. Today, access to correct, effective and up-to-date information in a competitive business environment is one of the power tools for any company in making decisions and adopting competitive strategies of that company. Therefore, the efficient establishment of intelligent systems in the country's insurance industry seems to be a vital issue. In the meantime, the lack of establishment or inefficient induction of the intelligent system will be able to face many companies with challenges. An issue that has a negative impact on the competitiveness of these companies and needs further investigation. The purpose of the current research is to conceptualize the intelligence of businesses with a strategic approach and provide a model for measuring business intelligence in the insurance industry through a qualitative research approach. METHODS: This is a qualitative research and the method of content analysis and in-depth semi-structured interviews with experts, managers and consultants of the insurance industry have been used. Qualitative content analysis can be considered as a method for subjectively interpreting the content of textual data through the processes of systematic classification, coding and creating themes or designing known patterns.In order to extract the codes, an attempt was made to conduct a total of 8 interviews using the theoretical sampling method until reaching theoretical saturation. In order to achieve the validity and reliability of qualitative data, the criteria of credibility, dependability or trustworthiness, acceptability or confirmability, and transferability were considered. To achieve these criteria, researchers carefully select key participants, combine data collection methods (such as interviews and note-taking), allocate sufficient time to conduct interviews, continuously review data and classes in terms of similarities and differences, and review the analyzes performed by project colleagues. FINDINGS: Findings: In this research, 43 codes were extracted as concepts related to intelligence. These codes were placed and categorized in six components and in two general dimensions of intelligence, relative to the specialized business environment and intelligence relative to the general business environment. These components include: intelligence towards the internal business environment, intelligence towards the business market, intelligence towards business competitors, business intelligence in supply, intelligence towards the small business environment and intelligence towards the large business environment CONCLUSION: Creating an innovative performance requires making real-time strategic decisions based on the information and data obtained from the intelligent system. Based on this, companies are successful if they act intelligently and are able to have proper knowledge of the data and information of their internal and external environment and turn that data into organizational knowledge and intelligence. Upgrading the intelligence system in an organization makes companies analyze the information of their surrounding environment faster and more accurately and save the results and make them available to decision makers when necessary. This topic will speed up the exchange of data, information and knowledge in the company and will be able to improve effectiveness, thinking and decision making. It is suggested that managers use the identified concepts to create and develop insurance companies and increase their intelligence to help achieve the company's goals.