آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۰

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل خودکارآمدی شخصی معلم از روی متغیرهای اجتماعی جو مدرسه و خودکارآمدی جمعی معلمان انجام شد. در این پژوهش، 255 معلم از مدارس ابتدایی شهرستان بجستان، به روش نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش، مقیاس احساس کارآمدی معلمان (فرم کوتاه)، شاخص جو مدرسه و مقیاس باور کارآمدی جمعی معلم بود. یافته های پژوهش نشان داد مدل پیشنهادی برازش مناسبی با داده ها داشت. مطابق با این مدل، مسیر غیر مستقیم جو مدرسه به خودکارآمدی شخصی معلم از طریق خودکارآمدی جمعی معلم، مثبت و معنی دار بود. همچنین مسیرهای مستقیم خودکارآمدی جمعی معلم به خودکارآمدی شخصی معلم و جو مدرسه به خودکارآمدی جمعی معلم، مثبت و معنی دار بود. یافته های پژوهش حاضر نشان دهنده ی اهمیت نقش میانجی خودکارآمدی جمعی معلمان در رابطه بین جو مدرسه و کارآمدی شخصی آنان است و لزوم توجه به فعالیت های گروهی معلمان مدرسه را نمایان می سازد.

Structural equation modeling of the relationship between school climate and collective efficacy with personal efficacy of teachers’ of primary schools

This study was carried out to design a model for teacher personal efficacy from school climate and teacher collective efficacy - social variables. In this study, 255 teachers from elementary schools in Bajestan city were selected with multistage random sampling method. Instruments of the study were Teacher Sense of Efficacy Scale (Short form), School Climate Index and Collective Teacher Belief Scale. Results of the study showed that all absolute, comparative and parsimonious fit indices were suitable for the supposed model. According to this model, indirect path from school climate towards teacher personal efficacy, via collective teacher efficacy, was positive and significant. Also direct path from collective teacher efficacy towards teacher personal efficacy and direct path from school climate towards teacher collective efficacy were positive and significant, too. Results of current study showed the importance of mediation of collective teacher efficacy in relationship between school climate and personal teacher efficacy, indicating the neccessity of group activites among school teachers.

تبلیغات