آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۱

چکیده

بررسی علل و ماهیت تفاوت عملکرد دانش آموزان دختر و پسر در یادگیری ریاضیات مورد توجه محققین زیادی در تعلیم وتربیت بوده است اما اغلب آن ها ریاضی را به عنوان یک سازه کلی بررسی نموده اند. در این پژوهش از قابلیت های مدل های CDM به منظور بررسی دقیق و جزیی تفاوت در مهارت های زیربنایی ریاضیات استفاده شده است. سنجش تشخیصی شناختی بر اساس 8 صفت اصلی، شامل 32 سؤال بر روی نمونه ای به حجم 509 دانش آموز که بر اساس روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای از بین دانش آموزان شهر تهران انتخاب شده بودند، اجرا گردید. مدل غیر جبرانی DINA تفاوتی در پارامترهای حدس، لغزش، IDI و RMSEA در میان دو گروه نشان داد. هم چنین دانش آموزان پسر و دختر در متوسط تسلط به مهارت های ریاضی نیز عملکرد یکسانی داشتند، اما دانش آموزان دختر در مهارت تسلط به مفاهیم ریاضیاتی به صورت معناداری (در سطح آلفا 01/0) تسلط بیشتری نسبت به پسران داشتند و دانش آموزان پسر در مهارت های عملیات میانه ریاضیات و کاربرد آموخته ها در مسائل دنیای واقعی برتری معناداری (در سطح آلفا 05/0) نسبت به دختران نشان داده اند.

Using CDMs in Determining the Essence of Gender Differences of Mathematic Performance in First Grade High School

Surveying the reasons and nature of the differences between male and female student performance in learning mathematics has been researched by many researchers in education, but most of them have surveyed mathematics as a total factor. In this study, efficiencies of CDM models were used to survey difference in fundamental mathematics skills. Cognitive diagnostic assessment was administered based on eight main characters, consisting of 32 questions on a sample of 509 students from Tehran. The DINA model showed no differences in the guess, slip, IDI and RMSEA parameters among the two groups. Also, male and female students had equal performances regarding the average mastery of mathematics skills, but female students were more predominant than boys in the mastery of mathematics concepts while male students showed a meaningful predominance in mathematics middle operations skills and applying what they had learned to real life situations.

تبلیغات