آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۰

چکیده

هدف از پ ژوهش حاضر بررسی تأثیر لمس درمانی و آرمیدگی عضلانی بر اضطراب امتحان و امواج مغزی دانشجویان دانشگاه تربیت معلم تهران بود. جامعه آماری این تحقیق شامل دانشجویان داوطلب شاغل به تحصیل این دانشگاه در سال تحصیلی 88-87 بود. جهت انتخاب نمونه مورد مطالعه، از روش نمونه گیری در دسترس استفاده شده است. حجم نمونه شامل 40 نفر (10 نفر گروه لمس درمانی، 10 نفر گروه آرمیدگی عضلانی، 10 نفر گروه کنترل دارای اضطراب امتحان و 10 نفر گروه کنترل عادی) بود. این افراد پس از تشخیص بر اساس نمرات مقیاس اضطراب امتحان ساراسون، به صورت تصادفی در گروه های آزمایش و کنترل جایگزین شدند. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش، مقیاس اضطراب امتحان ساراسون و دستگاه موج نگار مغزی بود. برای آزمون فرضیه های پژوهش از یک طرح شبه آزمایشی پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. به منظور بررسی و تحلیل فرضیه های پژوهش، از آزمون تحلیل واریانس نمرات اختلافی استفاده شد. نتایج نشان داد بین گروه آرمیدگی عضلانی و گروه کنترل در متغیرهای اضطراب امتحان و فعالیت امواج مغزی تفاوت معناداری وجود داشته است، در حالی که تفاوت میان گروه لمس درمانی و گروه کنترل معنادار نبوده است. به عبارتی روش لمس درمانی نتوانسته است اضطراب امتحان آزمودنی ها را به طور معناداری کاهش دهد و بر فعالیت مغزی آزمودنی ها تأثیر معناداری داشته باشد، در حالی که روش آرمیدگی عضلانی اضطراب امتحان آزمودنی ها را به طور معناداری کاهش داد، و همچنین موجب افزایش فعالیت موج مغزی تتا شده است. بنابراین از آنجا که روش آرمیدگی عضلانی در کنترل و کاهش اضطراب امتحان و نشانه های جسمانی ناشی از آن مؤثر بوده است، از این روش درمانی می توان در کاهش اضطراب امتحان بهره برد.

The Effect of Therapeutic Touch and Muscle Relaxation on the Test Anxiety and Brain Wave Activity

The aim of this study was to investigate the effect of therapeutic touch and muscle relaxation on the test anxiety and brain wave activity in Tarbiat Moallem University’s students, Tehran. Population of the study included all the students of this university in the academic year of 2008-2009. A sample of 40 students was selected through simple random sampling. Based on the Sarason Test Anxiety Scale and EEG, the subjects were put into four groups of ten: Therapeutic touch group, muscle relaxation group, control group having test anxiety, and normal control group. In this study which was a quasi-experimental research, pretest-posttest, control group design was used. To analyze the data and test the hypotheses of the study, Analysis of Variance (ANOVA) was used. The findings revealed that there was a significant difference between the muscle relaxation group and the control group, in terms of test anxiety and brain wave activity; however, the difference between the therapeutic touch group and the control group wasn’t significant. In other words, therapeutic touch method decrease the test anxiety of the subjects significantly, and did not have an effect on the brain wave activity, but the muscle relaxation method decreased the test anxiety and had an effect on the brain wave activity. Therefore, muscle relaxation could be used to decrease the test anxiety.

تبلیغات