آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۳

چکیده

زمینه و هدف: هر سازمان خدماتی برای ارزیابی و بهبود کیفیت خدمات خود در درجه اول می بایستی نیازها و انتظارات مراجعان خود را شناسایی کرده و در صورت وجود نارضایتی عمومی، نسبت به بهبود آن تمام تلاش خود را به کار گیرد. ارزیابی کیفیت خدمات در بخش های عمومی با مشکلاتی همراه است. مهم ترین مدل هایی که به منظور ارزیابی کیفیت خدمات سازمان های خدماتی از دیدگاه مراجعان به طور وسیعی استفاده شده است، مدل «سروکوال» است، ازآنجایی که سازمان انتظامی یک سازمان خدماتی است، هدف این پژوهش بررسی شکاف کیفیت خدمات ادراک شده حوزه انتظامی از دیدگاه مردم به وسیله مدل «سروکوال» در کلانتری های شهر اراک است. روش: پژوهش حاضر ازلحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ روش یک پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی بوده و جامعه آماری این پژوهش شامل افراد مراجعه کننده به کلانتری های شهر اراک در سال (۱۴۰۰) است. جامعه آماری پژوهش تعداد (۲۰۵۶۰۲) نفر و حجم نمونه طبق فرمول کوکران (۳۸۴) نفر انتخاب شد و روش نمونه گیری نیز در دسترس است. ابزار گردآوری داده در این پژوهش، پرسشنامه کیفیت خدمات سروکوال برگرفته از سرمد و همکاران (۱۳۹۰) است که روایی آن در پژوهش رجبی (۱۳۹۲) بررسی و پایائی آن نیز با مقدار آلفا (۸۹/۰) تائید شد و در پایان داده ها با استفاده از آزمون t زوجی تحلیل شدند. یافته ها: یافته های پژوهش نشان دادند که اختلاف میانگین در وضع موجود و ایدئال کیفیت خدمات (۱۷/۰-)، در بعد شواهد فیزیکی (۶۸/۰)، در بعد قابلیت اطمینان (۳۴/۰)، در بعد تضمین (۱۵/۰-)، در بعد پاسخگویی (۶۳/۰) و در بعد همدلی (۲۴/۰) بود. نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که کلانتری های شهر اراک در کلیه شاخص های کیفیت خدمات (شواهد فیزیکی، قابلیت اطمینان، تضمین، همدلی و پاسخگویی) بین وضع موجود و ایده آل تفاوت معنی داری وجود دارد.

Examining the gap in the perceived quality of police services from the people's point of view using the SERVQUAL model (a case study of police stations in Arak city)

Since the police force is a service organization, the purpose of this research is to investigate the gap in the perceived quality of police services from the people's point of view using the SERVQUAL model in Arak police stations. Tools and methods: In terms of purpose, the present research is practical and in terms of method, it is a descriptive research of survey type, and the statistical population of this research includes people who referred to the police stations of Arak city in 1400. The statistical population of the research is 205,602 people and the sample size is 384 people according to the Cochran formula and the sampling method is also available. The tool of data collection in this research was the Service Quality Questionnaire taken from Sarmad et al. (2013), whose validity was checked in Rajabi's study (2013) and its reliability was confirmed with an alpha value of 0.89. Findings: The research findings showed that the average difference between the existing and ideal service quality is -0.17, in the dimension of physical evidence - 0.68, in the dimension of reliability - 0.34, in the dimension of assurance - 0.15, in the dimension Responsiveness was 0.63 and empathy was -0.24. Conclusion: The results of this research showed that there is a significant difference between the current and ideal conditions of Arak city police stations in all service quality indicators (objectivity, reliability, assurance, empathy and responsiveness).

تبلیغات