آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۷

چکیده

این پژوهش بر آن است تا با استفاده از مدل فراگفتمانی هایلند به مطالعه نشانگرهای فراگفتمانی تعاملی در سخنرانی های تحلیف روسای جمهور ایالات متحده و روسیه (1991 2018) بپردازد. سپس، با تجزیه و تحلیل آمار به دست آمده نشان دهد که چرا و چگونه از این نشانگرها برای نیل به اهداف خود استفاده کرده اند. در این پژوهش، از دو روش کمی و کیفی برای محاسبات آماری و تجزیه و تحلیل نتایج و برای تعیین معناداری تفاوت ها از آزمون خی دو استفاده شده است. تفاوت معناداری در استفاده از نشانگرهای فراگفتمانی تعاملی در سخنرانی های تحلیف روسای جمهور هر دو کشور وجود داشت. با بررسی دقیق تر این نکته نیز روشن شد که تفاوت معنا داری در استفاده از نشانگرهای تأکیدی و احتیاطی به صورت جداگانه وجود دارد. همچنین، محاسبه آماری بین روسای جمهور دو کشور به صورت مقایسه ای نشان داد که استفاده از درگیرسازها بین سخنرانی های تحلیف روسای جمهور دو کشور تفاوت معناداری دارد؛ این معناداری همچنین در استفاده از خوداظهارها نیز مشهود بود. محاسبات آماری نشان دادند که روسای جمهور کشورهای ایالات متحده و روسیه در سخنرانی های تحلیف از نشانگرهای فراگفتمانی تعاملی درگیرساز بیشتر استفاده کرده اند.

A Study of Interactional Metadiscourse Markers in Inaugural Speeches of the U.S. and Russian Presidents since 1990

This research is an attempt to investigate the interactional metadiscourse markers in the inaugural speeches of the U.S. and Russian presidents (from 1991- 2018) within the framework of Hyland’s interpersonal metadiscourse model. The data were collected from the transcription of the speeches of the respective Presidents and quantitative and qualitative methods were used to analyze the collected data. To analyze the data statistically and to calculate and determine the significance of the differences Chi-square test was used. The result of the analysis showed a significant difference in the use of interactional metadiscourse markers in the inaugural speeches the Presidents of the two countries. With a closer analysis, this point also was made clear that there was a significant difference in the use of boosters and hedges. Also, statistical calculations showed that there is a significant difference in using engagement markers; this significant difference was seen especially in the use of self-mention markers. .

تبلیغات