گردشگری فرهنگی برای آشنایی میراث های هنری و فرهنگی ، آداب و رسوم، بناهای تاریخی با هدف های آموزشی، تحقیقاتی و پژوهشی صورت می گیرد. هدف از تحقیق حاضر ارائه راهکارهای ارتقای تعامل و هم افزایی با موزه های ملی جهان با تاکید بر گردشگری فرهنگی بود. روش تحقیق حاضر توصیفی-استنتاجی است. جامعه آماری تحقیق شامل صاحبنظران، کارکنان و کارشناسان موزه های ملی شهر تهران می باشد. جهت شناسایی مولفه از ابزار مصاحبه با صاحبنظران استفاده شد و با روش نمونه گیری هدفمند 15 نفرر انتخاب شدند و در بخش کمی جهت نمونه گیری کارکنان و کارشناسان موزه های ملی شهر تهران از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای استفاده شد. جهت تخمین تعداد نمونه کافی در این پژوهش از فرمول تخمین نمونه کوکران استفاده می شود. تعداد جامعه آماری تحقیق شامل 600 نفر از کارکنان و کارشناسان موزه های ملی شهر تهران تشکیل می دهند. تعداد نمونه آماری تحقیق بر اساس فرمول کوکران شامل 234 نفر از کارکنان و کارشناسان موزه های ملی شهر تهران می باشد. تعداد 234 پرسشنامه بین نمونه های آماری تحقیق توزیع شد که از این تعداد میزان 229 پرسشنامه به صورت صحیح به دست محقق رسیدند. یافته های تحقیق نشان داد که الگوی راهکارهای ارتقای تعامل و هم افزایی با موزه های ملی جهان دارای 5 مولفه اصلی است که شامل 20 مفاهیم، آنها را پشتیبانی می کنند. راهکارهای ساختاری و اداری، راهکارهای مالی و اقتصادی، راهکارهای حقوقی و قانونی، راهکارهای بازرگانی و راهکارهای راهبردی به عنوان راهکارهای ارتقای تعامل و هم افزایی با موزه های ملی جهان شناسایی شدند. براساس نتایج آزمون فریدمن می توان گفت که راهکارهای مالی و اقتصادی دارای میانگین رتبه بالاتری (45/4) نسبت به سایر راهکارها از لحاظ قابلیت وقوع و تاثیر گذاری می باشد. نتیجه اصلی تحقیق این است که با اصلاح فرایندهای ساختاری و اداری و اختصاص منابع مالی و مدیریت راهبری موزه های ملی می توان تعامل با موزه های ملی جهان افزایش داد و گردشگری فرهنگی را توسعه داد.