چکیده

استراتژی دوسوتوانی سازمانی در ایجاد تعادل بین عوامل سرمایه اجتماعی تکنولوژیکی و رابطه ای بین خریداران و تامین کنندگان به سطح بالاتری از قابلیت های تولید دیجیتال منجر می شود و پتانسیل نوآوری خریداران را با توجه به شیوه های پایدار در فرآیندهای آنها برای مقابله با فرآیندهای تولید صنعت و چالش های پایداری افزایش می دهد. بر این مبنا در این پژوهش مدل نوآوری محصول به کمک فرآیند سرمایه اجتماعی و فناوری مبتنی بر قابلیت پویا و تئوری دوسوتوانی زنجیره تامین ارائه شده توسط بنزیدیا و همکاران(2021)، با استفاده از داده های جمع آوری شده از 240 شرکت دارای فناوری پیشرفته و یا خلاق مورد بررسی قرار گرفت. نتایج بر پایه روش معادلات ساختاری نشان داد که یکپارچگی داخلی به طور مثبت بر ظرفیت های نوآوری خریدار تأثیر می گذارد. علاوه بر تأثیر مستقیم، یکپارچگی داخلی با تقویت ظرفیت یکپارچگی فناوری بلاک چین و سرمایه اجتماعی رابطه ای تأمین کننده نیز می تواند در ارتقای ظرفیت نوآوری خریدار موثر می باشد. بنابراین توصیه می گردد شرکت ها در ایران برای دستیابی به اهداف نوآوری به نقش حیاتی سرمایه ارتباطی و فناوری در روابط خریدار- عرضه کننده، به ویژه به عنوان یک کاتالیزور برای بهره برداری از ظرفیت های داخلی ، توجه ویژه داشته باشند.

تبلیغات