آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۱

چکیده

هدف از پژوهش حاضر، شناسایی ابعاد و مؤلفه های سبک رهبری بصیر در دانشگاه ها اسلامی بود. روش: این پژوهش، به لحاظ روش شناسی جزء پژوهش های کیفی از نوع اکتشافی بوده، ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختاریافته بود که با تکنیک گلوله برفی و بر اساس قانون اشباع تعداد 20 نفر به مرور به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند و داده ها با اجرای نظریه داده بنیاد، در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شده اند. یافته ها: پژوهش نشان دهنده استخراج 146 کد در کدگذاری باز 3 مقوله فرعی و یک مقوله اصلی در کدگذاری محوری است که در قالب مدل پارادایمی شامل بصیرت، انتقال بصیرت و توانمندسازی قرار گرفته اند. نتیجه گیری: رهبران بصیر نقش مهمی در همگام نمودن افراد در سازمان و منسجم کردن تلاش های آنان در جهت تحقق چشم انداز دارند. پژوهش فوق می تواند چشم انداز جدیدی در راستای تغییر سیاست های کلی مدیران و مسئولان دانشگاه های اسلامی ایجاد کند.

Identifying the dimensions and components affecting visionary leadership style in Islamic universities

Introduction: of this study was to Identifying the dimensions and components affecting visionary leadership style in Islamic universities. Method: This study was methodologically part of exploratory qualitative research; the research tool was a semi-structured interview. Which with the technique of snowball and according to the law of saturation of 20 people Were selected as a statistical sample and the data are analyzed by applying the data Grounded Theory in three stages of open coding, axial coding and selective coding. Results: The research shows the extraction of 146 codes in open coding, 3 subcategories and one main category in axial coding, which are placed in the form of a paradigm model including Visionary, Transfer of Visionary and Empowerment and according. Conclusion: Visionary leaders play an important role in bringing people together in the organization and consolidating their efforts to achieve the vision. The above research can create a new perspective in order to change the general policies of Islamic universities administrators and officials.

تبلیغات