آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۱

چکیده

هدف: هدف از پژوهش حاضر ارزیابی نحوه گذران اوقات فراغت طلاب دانشجوی دانشگاه علوم اسلامی رضوی با تأکید بر فعالیت ورزشی بود. روش: پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و در دسته تحقیقات توصیفی از نوع پیمایشی بود که به صورت میدانی اجرا گردید. جامعه آماری شامل طلاب دانشجوی مرد دانشگاه علوم اسلامی رضوی بودند که تعداد 290 نفر از آنان به روش نمونه گیری تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور جمع آوری داده ها از پرسش نامه استفاده شد. روایی پرسش نامه توسط متخصصان تأیید و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ بالای 7/0 به دست آمد. در تجزیه وتحلیل داده ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی مانند آزمون فریدمن، تی تک نمونه ای در نرم افزار اس پی اس اس نسخه 26 استفاده شد. یافته ها : نتایج آزمون نشان داد که به ترتیب دو عامل روانی_عاطفی و بهداشتی_سلامتی بر رضایت مندی طلاب دانشجو اثر مثبت و معناداری دارند. همچنین مهم ترین عوامل پرداختن به ورزش؛ سلامت جسمانی، آرامش روانی، احساس لذت، قدرت بدنی بود. نتیجه گیری : نتایج این پژوهش بر لزوم تقویت شاخص هایی از قبیل روانی_عاطفی، بهداشتی_سلامتی، امکانات، زمان بندی برنامه ها در جهت مشارکت حداکثری طلاب دانشجو در فعالیت های ورزشی در اوقات فراغت تأکید دارد.

Evaluating the satisfaction of Leisure Time of Students Razavi University of Islamic Sciences with Emphasis on Sport Activities

Objective: The purpose of this research was to evaluate the leisure time of students razavi university of islamic sciences with emphasis on sport activities. Method: The present study was applied in terms of purpose and in the category of descriptive survey research that conducted in the field. The statistical community included male students of Razavi University of Islamic Sciences, 290 of whom were selected by random sampling. A questionnaire was used to collect data. The validity of the questionnaire was confirmed by experts and its reliability with using Cronbach's alpha was obtained above 0.7. Descriptive and inferential statistics such as Friedman test, one-sample t-test in SPSS software version 26 were used. Result: The test results showed that two factors, mental-emotional and hygienic_health respectively, have a positive and significant effect on students' satisfaction. Also, the most important factors in exercising were physical health, mental relaxation, feeling of pleasure, physical strength. Conclusion: The results of this study emphasize the need for reinforcement indicators such as mental-emotional, hygienic_health, facilities, scheduling programs, in order to maximize the participation of student students in sport activities in their leisure time.

تبلیغات