آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۲

چکیده

این پژوهش با هدف بررسی روند حسابرسی صورت جریان های نقدی توسط حسابرسان معتمد بورس در ایران انجام شده است. پژوهش با استفاده از روش پیمایش بوسیله اجرای یک پرسشنامه ساختاریافته بر روی نمونه ای تصادفی از حسابرسان اجرا شده که از آن ها در مورد اهمیت صورت جریان های نقدی، میزان حسابرسی اجزای تفصیلی آن و استفاده از نسبت های مالی خاص مربوط به جریان های نقدی در ارزیابی تداوم فعالیت صاحب کار، سؤال می کند. صرف کمترین زمان برای حسابرسی صورت جریان های نقدی و بی توجهی به نسبت های جریان نقدی در ارزیابی تداوم فعالیت صاحب کار نشان می دهد که حسابرسان، صورت جریان های نقدی را کم اهمیت ترین بخش صورت های مالی در طول حسابرسی سالانه می دانند. همچنین، کمتر از نیمی از حسابرسان، به موضوعات خاصی از قبیل لزوم تطبیق ارائه مخارج تحصیل ظرفیت با استانداردهای حسابداری و حذف معاملات غیر نقدی بااهمیت از صورت جریان های نقدی، توجه می کنند. حسابرسانی که کمترین زمان را صرف حسابرسی صورت جریان های نقدی می کنند، علاوه بر اینکه مخاطرات اخلاقی در رابطه نمایندگی خود با صاحب کاران را افزایش می دهند؛ ممکن است مشکلات نمایندگی را در رابطه سنتی میان مدیر و ذینفعان نیز تقویت نمایند. با بررسی دقیق نظرات حسابرسان، تلاش شده ادبیات موجود در مورد عملکرد حسابرسی صورت جریان های نقدی در ایران بسط داده شود.

Auditor’s view of statement of cash flows auditing

The purpose of the study is to revise the accounting curriculum for the associate degree of the Technical and Vocational University based on the skills needs of the employment market. Method: This research is applied in terms of the type of research and the research method is qualitative with a grounded theory approach. The statistical population of the present study is the experts involved in the training of accounting students. In the present study, the purposive sampling method was used. The semi-structured interview tools were used to collect the required research data. The interview protocol was prepared using the literature, documents, and regulations of the Ministry of Science in revising the curriculum approval of the supervisor. The interviews continued until the hidden and various aspects and components of the phenomenon were identified and reached theoretical saturation. Therefore, a total of 19 people were interviewed. To analyze the data, a content analysis technique was used. The data analysis process was performed according to the steps proposed by Granheim and Landman (2004). In three steps, the data were transformed into primary codes, core codes, and selected codes based on research questions. In the final stage, the obtained model was validated according to the ten criteria of Strauss and Corbin (2012) as well as the use of two coders familiar with the subject. This study identified 4 dimensions, 22 components, and 491 indicators of the curriculum of accounting in the associate degree of Technical and Vocational University based on the skills needs of the employment market. Dimensions and components were objectives and specifications, course titles and course topics, the teaching method of learning and teaching process, and methods of evaluating the learning rate of accounting students in the Technical and Vocational University based on the skills needs of the employment market. It seems that paying attention to the views of experts and employers in curriculum development can add to its richness and adapt them to the needs of the labor market and possibly facilitate the entry of graduates into the employment market.

تبلیغات