آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۸

چکیده

صلح یکی از مهمترین دغدغه های جهان امروز و گمشده ی همیشگی تاریخ است. نهادهای مسئول بین المللی دائما پیگیر اصلاح روابط بین کشورها و ارائه راهکار برای پایان دادن به جنگ ها هستند. یکی از این اقدامات، طرح و ابلاغ مولفه های آموزش صلح توسط سازمان یونسکو است که بایستی در تمامی سطوح از سیاست و اقتصاد و روابط بین الملل گرفته تا آموزش و جامعه پذیری و روابط بین فردی لحاظ شود. نظام تعلیم و تربیت هر کشور وظیفه اصلی آموزش مولفه های صلح را در قالب برنامه ریزی درسی، طراحی آموزشی، تدوین اهداف، برنامه ها و مفاد آموزشی، ارزشیابی مربی و متربی و ارزیابی سیستمی بر عهده دارد. پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای کتاب درسی مطالعات اجتماعی هفتم بر اساس مولفه های صلح یونسکو انجام شده است. برای انجام این تحقیق از شیوه تحلیل محتوای تلخیصی یا عرفی استفاده است. نمونه آماری این پژوهش کتاب مطالعات اجتماعی پایه هفتم سال تحصیلی 1401-1400 بوده است که محتوای آن با جست وجوی کلمات و اصطلاحات مرتبط با مولفه های صلح یونسکو به روش دستی و با دقت نظر بالایی انجام شده است. یافتههای این پژوهش نیز بر آن است که بیشترین میزان فراوانی انطباق بین واحد متنی کتاب درسی که بصورت پاراگراف یا بند، واحد بندی شده و همچنین بیشترین درصد انطباق نیز در واحد بیشتر بدانیم با مولفه های آموزش صلح یونسکو بدست آمده است. همچنین در محتوای این کتاب درسی مولفه های حفظ فرهنگ ها و معنویت به ترتیب دارای بیشترین درصد انطباق و مولفه های تعاون و همبستگی، حقوق بشر و جهان وطنی کمترین میزان انطباق را به خود اختصاص دادند.

Analyzing the content of the 7th grade social studies book based on UNESCO peace components

Peace is one of the most important concerns of the world today and the eternal lost in history. The responsible international institutions are constantly trying to improve relations between countries and provide solutions to end wars. One of these actions is planning and communicating the components of peace education by the UNESCO organization, which should be considered at all levels from politics and economy and international relations to education and socialization and interpersonal relations. The education system of every country has the main task of teaching the components of peace in the form of curriculum. The current research was conducted with the aim of analyzing the content of the 7th social studies textbook based on UNESCO peace components. In order to conduct this research, the summary or conventional content analysis method is used. The statistical sample of this research was the social studies book of the seventh grade of the academic year 1401-1400, whose content was manually searched for words and terms related to UNESCO's peace components and with high accuracy. The findings of this research also show that the highest frequency of compliance between the textual unit of the textbook and also the highest percentage of compliance in the unit to know more is obtained with the components of UNESCO peace education. Also, in the content of this textbook, the components of preserving cultures and spirituality had the highest percentage of compliance and the components of cooperation and solidarity, human rights and cosmopolitanism had the lowest compliance.

تبلیغات