آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۵

چکیده

کتاب درسی از عناصر اصلی انتقال پیام های آموزشی در تعلیم و تربیت است. از ویژگی های کتاب های درسی این است که محتوای تدوین شده برای هر پایه تحصیلی با شرایط رشد شناختی مخاطبین خویش هماهنگ باشد. هدف این پژوهش، ارزیابی و سنجش سطح خوانایی محتوای کتاب درسی مطالعات اجتماعی پایه ششم ابتدایی بر اساس دو فرمول تحلیل محتوای مک لافلین و گانینگ فوگ است. پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و جامعه پژوهش، محتوای کتاب درسی مطالعات اجتماعی پایه ششم ابتدایی است. در این مطالعه از روش تحلیل محتوا، بر اساس ماهیت از روش های عینی – کمی و از روش «آنتروپی شانون» برای پردازش کلمات دشوار ابتدای فصل ها، درس ها و مجموع تعداد کلمات دشوار فصل ها، در محتوای کتاب درسی مطالعات اجتماعی پایه ششم ابتدایی استفاده شده است. یافته های تحقیق نشان داد، متن هایی که بر اساس روش های مک لافلین و گانینگ فوگ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند، از نظر سطح توانایی کلاسی در سطحی بالاتر از پایه ششم ابتدایی قرار دارند. ارزیابی محتوای کتاب های درسی، علاوه برکمک به افزایش کارایی و اثر بخشی آن ها، می تواند تحقق اهداف آموزشی را به دنبال داشته باشد.

An Investigation and Assessment of the Readability Level of the 6th-Grade Social Studies Textbook

A textbook is a tool that teachers use to stimulate their students and offer them maximum awareness, understanding, and perception about an issue or topic; thus, textbooks are among the main elements of transmitting educational messages in the process of education. A fundamental characteristic of textbooks is that the content developed for each grade should match its audiences’ cognitive development.The present study aimed to analyze and assess the readability level of the 6th-grade social studies textbook using the formulas proposed by McLaughlin and Gunning Fog. The content analysis method implemented in the present study processed the difficult words in the beginning sections of the chapters and lessons and the total difficult words in the 6th-grade social studies textbook by adopting objective-qualitative approaches and using the Shannon entropy. The study was applied in terms of purpose, and the population included the total content of the 6th-grade social studies textbook. The findings showed that the texts that were analyzed using the methods proposed by McLaughlin and Gunning Fog were above the 6th-grade students’ capabilities. Evaluating the content of textbooks is effective in both increasing the efficiency and effectiveness of the books and desirably fulfilling educational goals.

تبلیغات