آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۱

چکیده

در درس کارورزی دانشجو معلمان باید از آموخته های نظری خود در کلاس درس به صورت عملی استفاده نمایند. دروس کارورزی نقش موثری در رشد حرفه ای و آماده سازی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان در رشته های مختلف خواهد داشت .در سرفصل های درس کارورزی بخصوص کارورزی 3 دانشگاه فرهنگیان، تاکید اصلی بر کنش پژوهی و تدریس مبتنی به روش ساخت گرایی(E5) می باشد. بررسی ها نشان از عدم تحقق اهداف تعیین شده و نتایج وتحقق طرحِ درس های دانشجومعلمان می باشد، در این مقاله سعی شد موانع اجرای روش تدریس ساخت گرایی(E5) توسط دانشجومعلمان در کلاس درس بررسی شود. پس از مشاهدات دانشجومعلمان در مدارس و تدریس های آنان که به دو صورت حضوری و مجازی صورت گرفت، این موانع در در سطوح مختلف دانشگاه، مدرسه، استاد، دانشجومعلم، معلم راهنما، برنامه دسته بندی شدند. برای رفع این موانع پیشنهادهایی نظیر افزودن واحد درسی اصول و روش های تدریس نوین به برنامه درسی دانشگاه فرهنگیان، نهادینه کردن روش کارگروهی در وجود دانش آموز از ابتدای دوران تحصیل در مدارس، برگزاری نشست های سالانه برای هم اندیشی معلمان برای اجرای بهتر روش های تدریس نوین ، توجیه دبیران راهنمای کارورزی مدارس، برگزاری دوره های ضمن خدمت موثر و... پیشنهاد گردید .

Examining the barriers to implementing the constructivist method (E5) by student teachers in the classroom

In the student internship course, teachers should use their theoretical knowledge in the classroom in a practical way. Internship courses will have an effective role in the professional growth and preparation of student teachers of Farhangian University in various fields. In the internship course topics, especially the 3rd internship of Farhangian University, the main emphasis is on action research and teaching based on the constructivist method (E5). The investigations show the failure to achieve the set goals and the results and realization of the student teachers' lesson plan. it was tried to investigate the obstacles to the implementation of the constructivist teaching method (E5) by the students . After the observations of student teachers in schools and their teaching, which took place in both face-to-face and virtual form, these obstacles were categorized in different levels of university, school, professor, student teacher, guidance teacher, program. In order to remove these obstacles, suggestions such as adding a lesson unit of principles and modern teaching methods to the curriculum of Farhangian University, institutionalizing the work group method in the existence of students from the beginning in schools, holding annual meetings for teachers to think together for better implementation of teaching methods .

تبلیغات