آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۰

چکیده

هدف پژوهش حاضر، تحلیل محتوای کتاب درسی علوم تجربی دوره دوم ابتدایی 1400 99 لحاظ میزان فعال یا غیرفعال بودن متن، پرسش ها و تصاویر بود.روش مورد نظر، تحلیل محتوا و از حیث هدف در زمره مطالعات کاربردی قرار دارد و از نوع ویلیام رومی بود.در این تحلیل محتوا واحد تحلیل، جملات، پرسش ها و تصاویر درنظرگرفته شد.با توجه به محدود بودن جامعه آماری که شامل کتب علوم تجربی چهارم، پنجم و ششم ابتدایی بود، روش نمونه گیری اتخاذ نشد و کل جامعه ی آماری جهت بررسی انتخاب شد. روش جمع آوری اطلاعات، با عنوان کتب علوم تجربی دوره دوم ابتدایی با استناد از روش ویلیام رومی مورد تحلیل قرار گرفت و برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی استفاده شد. نتایج به دست آمده برای کتاب چهارم بدین شرح می باشد که متن، تصاویر و پرسش ها با توجه به یافته ها، فعال و پویا بود.نتایج به دست آمده برای کتاب پنجم بدین شرح می باشد که متن، تصاویر و پرسش ها نیز، با توجه به یافته ها فعال و پویا بود. نتایج به دست آمده برای کتاب ششم بدین شرح می باشد که متن، تصاویر با توجه به یافته ها فعال و پویا در نظر گرفته می شود. پرسش ها نیز با توجه به ضریب درگیری نشان می دهد که پرسش ها غیرفعال هستند.

Analysis of the content of second-year elementary experimental science books based on the active and passive components of the course elements

The aim of the current research was to analyze the content of the textbook of experimental sciences in the second year of elementary school 1400-1999 in terms of the active or passiveness of the text, questions and images.In this content analysis, the unit of analysis was sentences, questions, and pictures.Due tolimitedness of the statistical population, which included experimental science books of the fourth, fifth, and sixth grades, the sampling method was not adopted and the entire statistical population was selected for analysis The data collection method was analyzed under the title of experimental science books of the second elementary school with reference to William Rumi's method, and descriptive statistics were used to analyze the data.The results obtained for the fourth book are as follows that the text, images and questions were active and dynamic according to the findings.The results obtained for the fifth book are as follows that the text, images and questions were active and dynamic according to the findings.It was dynamic.The results obtained for the sixth book are as follows that the text and images are considered active and dynamic according to the findings.The questions also show that the questions are inactive according to the engagement coefficient.

تبلیغات