ارزیابی اثربخشی دوره های ضمن خدمت برنامه نویسی معلمان آموزش و پرورش بر اساس روش کرک پاتریک
آرشیو
چکیده
آموزش هایی که کارکنان دریافت می کنند، می تواند بر نتایج کیفیت خدمات تأثیر بگذارد. آموزش برنامه نویسی به معلمان برای یادگیری و اثربخشی مؤثر در اولویت است. رویکردهای نوآورانه در آموزش منابع انسانی باید به کار گرفته شود، تا سازمانی دارای منابع انسانی آگاه و ماهر باشد. از روش های نوینی که در کشورهای توسعه یافته برای تقویت انگیزه و توانایی حل مسئله در افراد ارائه گردیده است، آموزش برنامه نویسی است. این مطالعه با هدف ارزشیابی اثربخشی برنامه آموزشی برنامه نویسی معلمان آموزش و پرورش بر اساس «الگوی کرک پاتریک» انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش، کلیه افراد شرکت کننده در دوره های آموزشی ضمن خدمت برنامه نویسی معلمان آموزش و پرورش بودند که در سال تحصیلی 1399-1400 در این دوره ها شرکت کرده اند. ابزار اندازه گیری در این پژوهش در سطح اول، سوم و چهارم پرسشنامه استاندارد ارزیابی اثربخشی دوره های آموزشی، بر اساس الگوی کرک پاتریک بوده است. ابزار اندازه گیری سطح دوم (یادگیری)، پرسشنامه ای بود که توسط متخصص برنامه نویسی طراحی گردید. روایی و پایایی پرسشنامه ها بررسی شد. سئوال های پژوهش، با آزمون تی تک نمونه ای و تی همبسته تحلیل شد. نتایج تحلیل داده های گردآوری شده از دوره ضمن خدمت برنامه نویسی معلمان نشان داد با احتمال 95 درصد اطمینان برگزاری دوره های ضمن خدمت برنامه نویسی معلمان آموزش و پرورش در سطح واکنش، یادگیری، رفتار و نتایج تأثیردارد.Evaluating the effectiveness of in-service training programs for teachers based on the Krickpatrick method
The training that employees receive can affect the service quality outco mes. Teaching programming to teac hers is a priority for effective learning and effectiveness. Innovative approa ches in training the human resources should be used so that the organization has knowledgeable and skilled human resources. One of the new methods that have been present ed in developed countries to strength hen the motivation and ability to solve problems in people is to teach the programming. The aim was to evaluate the effectiveness of teaching programming for teachers based on "Kirkpatrick model." The research population was all those who parti cipated in the in-service program mming courses for teachers who participated in these courses in the academic year of 2010-2019. The tool at the first, third and fourth levels was the standard questionnaire for evaluating the effectiveness of train ing courses based on Kirkpatrick's model. The measuring tool of the second level (learning) was a question nnaire designed by a programming expert. The validity and reliability of the questionnaires were checked. Research questions were analyzed with one-sample t-test and correlated t-test. The results of the analysis of the data collected from the in-service programming course for teachers showed that with a probability of 95%, holding in-service program mming courses for teachers has an effect on the level of reaction, learning, behavior and results.