مدل مفهومی دانشگاه فرهنگیان بر اساس سند تحوّل بنیادین آموزش و پرورش
آرشیو
چکیده
تحوّل نظام دانشگاه فرهنگیان در راستای سند تحوّل بنیادین آموزش و پرورش، از جمله مباحثی است که در حوزه تصمیم گیری های راهبردی و سیاست گذاری ها به آن ها پرداخته می شود. تعمّق در سند تحوّل بنیادین آموزش وپرورش و اساسنامه دانشگاه، بیانگر این نکته است که متناسب سازی ساختار و منابع آموزشی دانشگاه، امری اجتناب پذیر می باشد. تحقیق حاضر با هدف ضرورت اهتمام به ساختار و منابع دانشگاه و ارائه مدل متناسب در راستای اسناد بالادستی است. این مطالعه در دو قسمت انجام شده است. در قسمت نخست از روش توصیفی و در قسمت دوم از روش تئوری زمینه ای استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که الگوی مفهومی نظام آموزشی دانشگاه فرهنگیان، بر مبنای شرایط علّی، راهبردها، عوامل زمینه ای، شرایط مداخله گر و نتایج و پیامدها شکل گرفته است. عدم تناسب چینش دروس تربیتی و تخصصی بر جزیره ای شدن گروه های آموزشی و عدم اتصال به اهداف کلان دانشگاه تأثیرگذار بوده و نیازمند بازسازی در تبصره ۲ ماده ۲۳ اساسنامه است.Conceptual Model of Farhangiān University Based on the Fundamental Reform Document of Education
The evolution of the Farhangiān University system in line with the Fundamental Reform Docu ment of Education is one of the topics that are discussed in the field of strategic decisions and policy making. Studying the Fundamental Reform Document of Education and the university's statutes shows that adapting the structure and educational reso urces of the university is unav oidable. This research aim ed to pay attention to the structure and resources of the university and provide a suitable model in line with the upstream documents. This study was performed in two parts. In the first part, the descriptive method, and in the second part, the grounded theory was used. Findings showed that the conceptual model of the educational system of Farhan giān University was form ed based on causal conditi ons, strategies, contextual factors, intervening conditions, and the results and conseq uences. The inappropriate arrangement of educational and specialized cour ses resulted in the insularization of educational groups and the lack of connection to the univer sity's overall goals. And it needs to be reformed in Note 2 of Article 23 of the Statute.