طراحی و اعتبار یابی الگوی کوچینگ و اثربخشی آن بر ادراک معلمان نسبت به ترس از تدریس
آرشیو
چکیده
هدف پژوهش حاضر طراحی و اعتبار یابی الگوی کوچینگ و اثربخشی آن بر ادراک معلمان نسبت به ترس از تدریس است. این پژوهش شامل دو بخش کیفی و کمّی است. در بخش کیفی، طبق اصل اشباع نظری با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند (N=32) و جهت اعتباریابی پرسشنامه 360 نمونه استفاده شد. جهت جمع آوری داده ها در بخش کیفی از روش سندکاوی و مصاحبه ، و در بخش کمّی که بر روی 44 نفر اجرا گردید، از مقیاس ادراک معلمان نسبت به ترس از تدریس، استفاده شد. روش این پژوهش آمیخته از نوع اکتشافی (کیفی و کمّی) است. در بخش کیفی به روش تحلیل محتوا با رویکرد نظام مند سه مرحله ای، کد گذاری باز، کد گذاری محوری و کد گذاری انتخابی توسط نرم افزار MAXQDA و با رویکرد تحلیل مضمون صورت گرفت. در بخش کمّی این پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه و مرحله پیگیری بود. جهت تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون کوواریانس بین گروهی) استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد معلمان از اینکه اجرا تدریس خود را در معرض همکاران خود قرار دهند تا این انتقال تجربه باعث ارتقاء تدریس آنها شود، احساس ترس وخطر دارند. بنابراین این روش باعث شد، معلمان برون دادها و نتایج تدریس خود را با رهبران آموزشی تجزیه و تحلیل کنند و بدین وسیله به تدریس شخصی سازی شده خود، بر اساس محتوا و فرهنگ دست یابند.Design and validation of the coaching model and its effectiveness on the teachers' perception of fear of teaching
This study aimed to design and validate the coaching model and its effectiveness on teachers' perception of fear of teaching. It was a mixed methods study and included both qualitative and quantitative parts. In the qualitative part, according to the principle of theoretical saturation, using the purposeful sampling method 32 sample and to validate the questionnaire, 360 samples were used. In the qualitative part, the survey and interview method, and in the quantitative part, the scale of teachers' perception of fear of teaching was used (N=44). It was a mixed exploratory study (qualitative and quantitative). In the qualitative part, with a three-step systematic approach, open, central and selective coding was done by MAXQDA software and with the thematic analysis approach. In the quantitative part of the data analysis method, this research was a Quasi-experimental pre-test- and post-test design with a control group and a follow-up phase. Descriptive and inferential statistics (intergroup covariance test) were used to analyze the data. The results of the research showed that teachers feel afraid and threatened to expose their teaching performance over their colleagues, so that this transfer of experience improves their teaching. Therefore, this method allowed teachers to analyze their teaching outputs and results with educational leaders and thereby achieve their personalized teaching based on content and culture.