آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۵

چکیده

تعلیم و تربیت یکی از مهمترین نهادهای اجتماعی است که پیشرفت جامعه به سمت آرمان ها به آن وابسته است. در میان مؤلفه های نظام تعلیم و تربیت، معلم نقش کانونی را بر عهده دارد. به همین دلیل بررسی عوامل موثر یر رضایت شغلی معلم به عنوان یکی از عناصر کیفیت بخش به عملکرد وی، قابل توجه است که شیوه استخدام معلمان یکی از این عوامل است. هدف این پژوهش، مقایسه تأثیر شیوه های جذب و استخدام معلم بر میزان رضایت شغلی بوده است. به این منظور، رضایت شغلیِ نومعلمان جذب شده از طریق دوره های چهار ساله تربیت معلم دانشگاه فرهنگیان، با نومعلمان جذب شده از مسیر آزمون استخدامی با یکدیگر مقایسه شدند. پژوهش حاضر، کاربردی است و با روش علّی-مقایسه ای انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه معلمان جدیدالورود با 1 تا 5 سال سابقه تدریس در شهر اصفهان بوده است. تعداد 120 نفر شامل 61 نومعلم فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان و 59 نومعلم جذب شده از طریق آزمون استخدامی با روش سرشماری به عنوان نمونه مورد مطالعه انتخاب شدند. جهت بررسی رضایت شغلی از پرسش نامه استاندارد بری فیلد و روث (1951) استفاده شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از محاسبه ضریب آلفای کرونباخ 86/0 محاسبه شد و روایی با نظر متخصصان تأیید شد.  نتایج تحلیل واریانس دوراهه نشان داد که میزان رضایت شغلی نومعلمان جذب شده از دوره تربیت معلم 4 ساله دانشگاه فرهنگیان، نسبت به نومعلمان جذب شده از طریق آزمون استخدامی بیشتر است. 

Comparing the Effectiveness of Teachers' Employment Methods with Their Job Satisfaction; Recruitment Experience Through the National Entrance Exam or the Employment Test

Education is one of the most impo rtant social institutions on which the progress of society towards ideals depends on it. Among the components of the education system, the teacher plays a central role. Therefore, the study of effective factors in teacher job satisfaction as one of the quality-enhancing elements of his perform ance is significant that the method of recruitment and employing teachers is one of these factors. This study aimed to compare the effect of teacher recruitment and employment methods on job satisfaction. Thus, job satisfaction of new teachers recruited through four-year teacher training courses at Farhangiān University were compared with new teachers recruited through the recruitment test. The present study was applied, and the research method was causal-comparative. The research population included all new teachers with 1 to 5 years of teaching experience in Isfahan and from which 120 people, including 61 graduate teachers of Farhangiān University and 59 new teachers recruited through the employment test was selected by the census method as the research sample. The Barry Field and Ruth (1951) standard questionnaire was used to assess the job satisfaction. Chronb ach's alpha was used to examine the questionnaire's reliability (α =0.86). and its validity was confirmed by experts. The results of two-way analysis of variance showed that the level of job satisfaction of new teachers recruited from the 4-year teacher training course of Farhangiān University is higher than the number of new teachers recruited through the recruitment test.

تبلیغات