آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۵

چکیده

پژوهش حاضر با هدف، کیفیت سنجی برنامه درسی رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان انجام شده است. پژوهش از نوع کمی و با روش توصیفی پیمایشی انجام شده است. جامعه موردمطالعه، دانشجویان سال اول و دوم رشته آموزش ابتدایی مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 1401- 1400 بودند که جمعیت 300 نفری را تشکیل می دادند و بر اساس جدول مورگان 170 نفر از آنها به عنوان حجم نمونه تعیین شدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسش نامه محقق ساخته بود، برای برآورد روایی پرسش نامه، از روایی محتوایی و صوری استفاده شد. پایایی پرسش نامه نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ در حد 94/0 تعیین گردید. نتایج حاصل از پژوهش حاکی از آن است که هدف ها و محتوای برنامه درسی، تا حدودی توانسته اند نیازها و انتظارات دانشجویان را برآورده سازند؛ اما در ارتباط با راهبردهای تدریس و ارزشیابی، نتایج  حاکی از آن بود که این راهبردها نتوانسته اند نیازها و انتظارات دانشجویان را برآورده سازند که این امر در مورد عنصر ارزشیابی قابل ملاحظه تر است.

Quality Assessment of the Revised Curriculum of Educational Sciences (Primary Education) of Farhangian University (Case Study: Kermanshah Province)

The aim of this study was to evaluate the quality of the curriculum of primary education in Farhangian University. The research is quantitative and has been done by descriptive survey method. The study population was first and second year students of primary education in the academic year 1401-1400, which had a population of 300 people, and according to Morgan's table, 170 of them were selected as the sample size. The data collection tool was a researcher-made questionnaire. Content and face validity were used to assess the validity of the questionnaire. The reliability of the questionnaire was determined by Cronbach's alpha coefficient of 0.94. The results of the present study according to the elements of the curriculum are as follows: The objectives and content of the curriculum have to some extent been able to meet the needs and expectations of students. However, in relation to teaching and evaluation strategies, the results showed that these strategies failed to meet the needs and expectations of students.

تبلیغات