بررسی تاثیر سامانه جامع آزمایشگاه مجازی بر خودکارآمدی دانشجو معلمان فنی مهندسی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر سامانه جامع آزمایشگاه مجازی بر خودکارآمدی دانشجو معلمان فنی مهندسی بود. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ روش، شبه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون یکسان، در دو گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری پژوهش، دانشجو معلمان فنی مهندسی دانشگاه شهید رجایی در رشته کارشناسی مکانیک، در نیمسال دوم تحصیلی 1401-1400 بود. نمونه آماری به تعداد 43 نفر و به صورت تصادفی در دو گروه کنترل (22) و آزمایش (21) قرار داده شدند. سامانه مورد استفاده، سامانه جامع آزمایشگاه مجازی دانشگاه آمریتا در کشور هندوستان بود. ابزار مورد استفاده، پرسشنامه خودکارآمدی شرر با 17 مولفه در طیف لیکرت بود. پایایی محاسبه شده برای ابزار از طریق آلفای کرونباخ 86/0بدست آمد. برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی از قبیل جدول های توزیع فراوانی، درصد فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد و در بخش آمار استنباطی از آزمون آماری کواریانس استفاده شد.نتایج نشان می دهد بین میانگین نمرات پس آزمون دو گروه کنترل و آزمایش تفاوت معناداری وجود دارد و استفاده از سامانه جامع آزمایشگاه مجازی دانشگاه آمریتا، خودکارآمدی دانشجو معلمان فنی مهندسی را در مولفه های الف)گرایش به آغازگری رفتار، ب)تمایل به ادامه کوشش و تلاش، ج)پافشاری در تکلیف در صورت ناکامی، افزایش داده و می توان از ظرفیت آزمایشگاه های مجازی در آموزش های فنی مهندسی بخصوص دروس کارگاهی و آزمایشگاهی بهره برد.Investigating the effect of comprehensive virtual laboratory system on self- efficacy of technical engineering student teachers of Shahid Rajaei Teacher Training University.
The purpose of the current research was to investigate the impact of the comprehensive virtual laboratory system on the self-efficacy of engineering technical teacher students.The present study was practical in terms of its purpose and semi-experimental in terms of method with the same pre-test and post-test, in two experimental and control groups. The statistical population of the research was students of technical engineering student teachers of Shahid Rajaee University in the field of Bachelor of Mechanics, in the second semester of the academic year 1400-1401. The statistical sample was 43 people and randomly divided into two control groups (22) and experimental groups (21). The system used was the comprehensive virtual laboratory system of Amrita University in India. The instrument used was Scherer's self-efficacy questionnaire with 17 components in the Likert scale. The reliability calculated for the instrument was obtained by Cronbach's alpha of 0.86. Descriptive statistics such as frequency distribution tables, frequency percentage, mean and standard deviation were used for data analysis, and covariance statistical test was used in the inferential statistics section. The results show that there is a significant difference between the average post-test scores of the control and experimental groups And the use of the comprehensive virtual laboratory system of Amrita University has increased the self-efficacy of technical engineering students in the components of a) tendency to initiate behavior, b) willingness to continue effort and effort, c) persistence in the task in case of failure .