آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۳

چکیده

هدف : پژوهش حاضر تدوین مدل علی دلبستگی شغلی بر اساس ویژگی های شخصیتی و جذابیت سازمانی با نقش واسطه ای وفاداری سازمانی در معلمان دوره ابتدایی بود. روش : پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی است و جامعه آماری این مطالعه شامل معلمان مدارس ابتدایی شهرستان پاوه (۱۴۶ نفر) در سال تحصیلی 1400-1401 بود که 109 نفر بود به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه بود و تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از نرم افزارهای SPSS و PLS انجام شد. نتایج : نتایج نشان داد مدل علی دلبستگی شغلی بر اساس ویژگی های شخصیتی و جذابیت سازمانی با نقش واسطه ای وفاداری سازمانی از برازش مطلوبی برخوردار بود (GOF=0/68). همچنین نتایج نشان داد که ویژگی های شخصیتی، جذابیت سازمانی و وفاداری سازمانی بر دلبستگی شغلی در سطح اطمینان 95 درصد اثر مستقیم مثبت و معنی داری دارند و ویژگی های شخصیتی نه تنها به طور مستقیم بلکه به طور غیرمستقیم از طریق میانجیگری وفاداری سازمانی بر دلبستگی شغلی اثر مثبت و معنی داری دارد. نتیجه گیری : مدل علی دل بستگی شغلی بر اساس ویژگی های شخصیتی و جذابیت سازمانی با نقش واسطه ای وفاداری سازمانی در معلمان دوره ابتدایی شهر پاوه برازش دارد.

متن

A Causal Model of Job Attachment Based on Personality Traits and Organizational Attractiveness with the Mediating role of Organizational Loyalty in Elementary School Teachers

The present study was to develop a causal model of job attachment based on personality traits and organizational attractiveness with the mediating role of organizational loyalty in elementary school teachers. We apply the present study in terms of purpose, and the statistical population of this study included primary school teachers in Paveh city (simple random sampling selected ۱۴۶ people) in the academic year. We used the research tool and the data SPSS and PLS software to do the research. The results showed that the causal model of job attachment based on personality traits and organizational attractiveness with the mediating role of organizational loyalty had a good fit (GOF = ۰.۶۸). The results indicated that personality traits, organizational attractiveness, and organizational commitment have a positive and significant direct effect on job attachment at a ۹۵% confidence level, and personality traits directly and indirectly through the mediation of organizational loyalty on job attachment. It has a positive and significant effect. The causal model of job attachment based on personality traits and organizational attractiveness fits with the mediating role of organizational loyalty in primary school teachers in Paveh.

تبلیغات