آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۵

چکیده

هدف: هدف پژوهش بررسی نقش جوّ سازمانی نوآورانه بر تاب آوری سازمانی بواسطه دانش آفرینی سازمانی بود. روش: روش پژوهش کمی از نوع مطالعات همبستگی با رویکرد مدل سازی معادلات ساختاری کوواریانس محور بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان مقطع متوسطه دوم استان چهارمحال و بختیاری به تعداد 2687 نفر بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبتی و با استفاده از فرمول کوکران 337 نفر تعیین شد. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه های جوّ سازمانی نوآورانه سیگل و کایمر (1978)، تاب آوری سازمانی پرایاگ و همکاران (2018) و دانش آفرینی سازمانی مدل نوناکاو تاکوچی (2018) استفاده شد. یافته ها : نشان داد جوّ سازمانی نوآورانه اثر مثبت و معنادار بر تاب آوری سازمانی بواسطه دانش آفرینی سازمانی در سطح (001/0) دارد. ضریب همبستگی بین جوّ نوآورانه سازمانی با تاب آوری سازمانی (69/0)، دانش آفرینی سازمانی با جو ّنوآورانه سازمانی (70/0)، دانش آفرینی سازمانی با تاب آوری سازمانی (75/0)، در سطح (001/0) معنادار است. جوَ سازمانی نوآورانه بر تاب آوری سازمانی معلمان از طریق دانش آفرینی سازمانی با اثرکل و ضریب (89/0 ) و با اثر غیرمستقیم و ضریب (73/0)، در سطح (001/0) معنی دار بود. نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش؛ جوّ سازمانی نوآورانه می تواند زمینه خلاقیت و نوآوری را فراهم نماید، موجب تحول و تغییرات توسعه-ایی در مدرسه شده و عملکرد معلمان را بالا ببرد و نهایتاً زمینه تحقق اهداف سازمانی را فراهم کند.

متن

The Role of Innovative Organizational Environment in Organizational Resilience Mediating by Organizational Knowledge Creation (Case Study: Secondary School Teachers in Chaharmahal and Bakhtiari Province)

This study aimed to investigate the role of innovative organizational climate on organizational resilience mediated by organizational knowledge creation. The study population was all secondary school teachers in Chaharmahal and Bakhtiari Province. Based on Cochran’s formula, a sample of ۳۳۷ teachers was selected by proportional stratified random sampling. The quantitative research method is correlation studies and covariance-based structural equation modeling approach. Organizational knowledge creation was used to collect data from organizational knowledge creation questionnaires, organizational resilience, and innovative organizational climate. Cronbach’s alpha techniques and confirmatory factor analysis evaluated the reliability and validity of the questionnaires. The results showed that a creative organizational environment and organizational resilience affect teachers’ OKC (p<۰.۰۵). A creative organizational climate positively and significantly affects organizational stability through organizational knowledge creation at the level of ۰.۰۰۱. The correlation coefficient between the innovative organizational environment with organizational resilience (۰.۶۹), organizational knowledge creation with innovative organizational climate (۰.۷۰), and organizational knowledge creation with organizational strength (۰.۷۵) is meaningful (p<۰.۰۱). Creative organizational environment affects teachers’ organizational resilience through OKC with a total effect and a coefficient of ۰.۸۹ with an indirect effect and a coefficient of ۰.۷۳ (p<۰.۰۱). According to the research findings, a creative organizational atmosphere can provide the basis for creativity and innovation, change the school, raise teachers’ performance, and provide the basis for realizing organizational goals.

تبلیغات