آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۳

چکیده

پژوهش حاضر مسیریابی را در محیط های پیچیده اداری بررسی کرده است. مسیریابی موضوع پرچالشی است و تحقیقات بسیاری از دهه هفتاد میلادی تاکنون بدان پرداخته اند. مرور ادبیات ناظر بر مفهوم مسیریابی نشان می دهد که تاکنون دسته بندی دقیق و جامعی از عوامل مؤثر بر مسیریابی که منتج به ارائه الزامات طراحی در محیط های اداری پرمراجعه شود، ارائه نشده است؛ لذا توجه به عوامل محیطی و به ویژه دسترسی بصری به دلیل تعامل قوه دیداری با سناریوهای رفتار در کاربری های اداری از محور های اصلی این پژوهش است. این پژوهش ضمن بازبینی مؤلفه های مؤثر بر مسیریابی و تأکید بر اهمیت دسترسی بصری، به ارزیابی چهار مؤلفه گشودگی مسیر، نوع اتصال، عرض مسیر و شکل و زاویه تقاطع ها در فضای اداری پرداخته است. ارزیابی میزان دسترسی بصری، از طریق مفهوم میدان دید و تحلیل رفتار مسیریابی انجام شده است. این پژوهش از نه نفر از مردان و زنان ناآشنا با یک محیط اداری درخواست نمود تا مسیری تعیین شده در ساختمان اداری شهرداری کرج را طی نمایند. داده ها از طریق پرسش نامه، مصاحبه، مشاهده و روش های آنالیز میدان دید، جمع آوری و تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد که عملکرد مسیریابی با دسترسی بصری در محیط اداری، رابطه مستقیم دارد؛ به عبارت دیگر، هرچه میزان هم پوشانی سطح دید از نقاط مختلف بیشتر باشد، عملکرد افراد در مسیریابی، سریع تر و خطای ناشی از یافتن مسیر درست کاهش می یابد. همچنین بررسی اولویت افراد در انتخاب گره هایی که به لحاظ ویژگی های دسترسی بصری متفاوت بوده اند، نشان داد مسیری که سطح دید و اطلاعات محیطی بیشتری ارائه می دهد، در اولویت انتخاب قرار می گیرد. نتایج پژوهش می تواند الگوی مناسبی برای بازاندیشی مؤلفه های طراحی فضاهای اداری برای طراحان و معماران باشد.

Wayfinding and Architectural Design: Analytical Study of the Effects of Visual Accessibility on Wayfinding

This study investigates wayfinding in complex office environments. Many works of research have investigated the subject since the 1970s. Examining the available research literature showed that a precise and comprehensive classification of influencing factors on wayfinding that could be used to develop design guidelines for office buildings is currently absent. Therefore, this research aims to investigate the effects of environmental factors, specifically physical factors relating to behavioral scenarios in office buildings. For this, through a qualitative research, the effects of path openness, connection type, path width, and intersection angles and shapes of isovists were evaluated in office environments. Visual accessibility was assessed based on the concept of the field of view and wayfinding behavior analysis. The study had nine participants (men and women) walk through a predetermined path in the municipality of Karaj. Data was collected and analyzed through questionnaires, interviews, observation, and field-of-view analysis. The results showed that wayfinding is directly affected by visual accessibility in office environments, i.e., the higher the overlap of viewsheds, the faster people could find their destination and fewer failings in wayfinding. Moreover, the study illustrated that people frequently choose paths that provide wider visual fields and more environmental information at intersections. These results suggest rethinking design considerations for office buildings.

تبلیغات