تحلیل محتوای کتاب های هدیه های آسمانی دوره ابتدایی از منظر اخلاق زیست محیطی
آرشیو
چکیده
هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای کتاب درسی هدیه های آسمانی دوره ابتدایی از منظر توجه به اخلاق زیست محیطی است. روش پژوهش از نوع تحلیل محتوا و جامعه آماری شامل کتاب های هدیه آسمانی پایه دوم تا پایه ششم مقطع دبستان می باشد و بدون نمونه گیری به صورت سرشماری محتوای همه کتاب ها مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان داد که در کتب هدیه های آسمانی دوره ابتدایی ۲۰9 مرتبه به اخلاق زیست محیطی اشاره شده است؛ اما در اشاره به مولفه های زیست محیطی، تعادل رعایت نشده است. به ترتیب مولفه های درختکاری و حفاظت از محیط زیست (۲۶ فراوانی) و مولفه رعایت حقوق حیوانات (۹ فراوانی) بیشترین و کم ترین فراوانی را به خود اختصاص داده اند، اما به برخی از مولفه های دیگر هیچ گونه اشاره ای نشده است.Content Analysis of the Elementary School Book Hedye-hāy-e Āsemāni from the View of Environmental Ethics
The purpose of the present study is the content analysis of the elementary school book Hedye-hāy-e Āsemāni from the view of environmental ethics. The research method was content analysis and the statistical population consisted of all books of Hedye-hāy-e Āsemāni from the 2 nd until 6 th grades in the elementary school. The content of all books was analyzed without any sampling and the results showed that it was referred to environmental ethics for 209 times but there was no balance in making a reference to environmental indices. The indices of planting trees and environment protection have the highest frequency of 26% and observations of animal rights has the least frequency of 9% but there is no mention of other environmental criteria in the books.