تأثیر ظرفیت های تعزیه در تولید قالب هایا برنامه های کوتاه رادیویی (با نگاهی گذرا به روایت و روایت شنو) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
این مقاله با هدف شناخت تأثیر ظرفیت های تعزیه عاشورایی در تولید برنامه های کوتاه رادیویی (با نگاهی گذرا به روایت و روایت شنو) نگاشته شده است، که سعی در ارائه الگوی پیشنهادی قالب یا شکل برنامه سازی جدیدی، به نام "بیت استوری" دارد. به این منظور، با تحلیل روایت تعزیه های عاشورایی در خصوص شاخصه های برنامه سازی، برای تولید قالب کوتاه "بیت استوری" مقوله هایی شامل نوع موسیقی، ریتم برنامه، نوع اجرا، کارکرد و قالب برنامه بررسی شدند. همچنین با تحلیل روایت دو نسخه از مجالس تعزیه عاشورایی، بازشنوایی اجراهای موجود و بررسی عناصر برنامه سازی رادیو، در مطالعه و بررسی تأثیر ظرفیت های تعزیه عاشورایی، برای تولید برنامه های کوتاه رادیویی، نگاهی گذرا به نظریه های روایت نیز شده است. بر اساس یافته های این پژوهش، رادیو در جایگاه خود توانسته با استفاده از طیف برنامه های کوتاه، در سراسر دنیا انواع مختلفی از فرم برنامه سازی ارائه دهد، با معرفی و پیشنهاد استفاده از قالبی به نام "بیت استوری"جهت اطلاع رسانی و آموزش کاربران، می توان شاهد حفظ و معرفی بخش مهمی از فرهنگ ایرانی- اسلامی و توسعه آن در رشد و جذب مخاطبان جهانی رادیو در این زمینه باشیم.The Effect of Ta’zieh’s Capacities in the Production of Short Radio Formats or Programs (with a Brief Look at Narration and Narration-Hearer)
This article has been written with the aim of recognizing the influences of the capacities of Ashura mourning ( Ta’zieh) in the production of short radio programs (with a brief look at the narration and narration-hearer), which tries to present the proposed model of a new format of program production called ‘Bit Story’. For this purpose, by analyzing the narration of Ashura Ta’ziehs regarding production features, in order to produce “bit story” short format, topics including music type, program rhythm, performance type, and function and format of the program were examined. Also, by analysis of the narration of two versions of Ashura Ta’zieh gatherings, re-listening to the existing performances and examining the elements of radio production, in studying and analysis of the effect of Ashura Ta’ziehs’ capacities for producing short radio programs, a brief look has also been made at narration theories. Based on the findings of this research, radio, in its position, has been able to provide different types of production forms using a range of short programs and formats of production around the world. By offering a form called ‘Bit Story’ to inform and educate users, we can see the preservation and introduction of an important part of Iranian-Islamic culture and its development and the growth and attraction of global audiences in this field.