آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۸

چکیده

افزایش رقابت، تمایز، تکثیر رسانه ها، هم چنین بخش بندی فزاینده مخاطبان موجب نیاز به تغییر شیوه مدیریت جدول پخش تلویزیون صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، به کارگیری فناوری در مدیریت پخش، برنامه ریزی، تصمیم گیری، تخصیص بهینه منابع مبتنی بر هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی جهت  دستیابی به اهداف و جذب مخاطبان شده است. هدف این پژوهش، چگونگی طراحی الگوی مدیریت هوشمند جدول پخش تلویزیون ایران، با اتکا به شناخت ابعاد، مؤلفه ها و شاخص ها است، روش تحقیق ترکیبی است، داده های کیفی از مطالعه کتابخانه، اسنادی، مصاحبه نیمه ساختاریافته با خبرگان(نمونه گیری هدفمند) به دست آمده است. شیوه و مؤلفه های مدیریت هوشمند جدول پخش استخراج و الگوی اولیه پیشنهاد شده و تأیید الگو نهایی از داده های کمّی پرسش نامه شیوه دلفی بهره برده است. مدیریت هوشمند از هوش مصنوعی، زمان بندی و برنامه ریزی خودکار، سیستم های پشتیبانی تصمیم گیری هوشمند جهت حل بهینه مسائل چندمعیاری و چندهدفی چینش جدول پخش تلویزیون  ایران استفاده خواهد کرد. یادگیری ماشینی، الگوریتم های با نظارت، یادگیری تقویتی و سامانه توصیه گر پالایش گروهی برای تنظیم داده ها، اطلاعات رسانه، در برنامه ها و جدول پخش استفاده می شود. شاخصه های انتخاب و تناسب برنامه های مجاور، نحوه چینش،  توالی، تکرار برنامه و بازخورد صریح، ضمنی  و تجربی،  برای مدیریت هوشمند جدول پخش بکار می رود. ابعاد الگوی مدیریت هوشمند جدول پخش تلویزیون ایران، شامل تنظیم هوشمند داده های ورودی(مدیریت منابع)، برنامه ریزی هوشمند(تصمیم گیری هوشمند) پیش بینی، تخصیص بهینه منابع و ارزیابی هوشمند در این پژوهش، شناسایی و معرفی شده اند.

Designing Smart Management Model for the Broadcast Schedule of IRIB TV

The increase in competition, differentiation, and proliferation of media, and the increasing segmentation of the audiences, have necessitated a change in the way the broadcast schedule of the IRIB is managed, using the technology in broadcast management, planning, decision-making, optimal allocation of resources based on artificial intelligence, and machine learning to achieve the goals and attract the audiences. The purpose of this research is to design a model of smart management for the Islamic Republic of Iran Broadcasting (IRIB) broadcast schedule, according to the recognition of such a management’s dimensions, parameters, and indicators. The research method in this article is mixed. The qualitative data was obtained from library study, document analysis, and semi-structured interviews with the experts (using targeted sampling). Then, the parameters of smart management of the broadcast schedule have been extracted and the initial model was proposed. Final confirmation of the model has been done through the Dlephi method and via quantitative data. Smart management includes artificial intelligence, automatic scheduling and planning, and intelligent decision-making support systems to optimally solve multi-criteria and multi-objective issues used in arranging the IRIB TV’s broadcast schedule. Machine learning, supervised algorithms, reinforcement learning, and collaborative filtering recommender systems are used to adjust the data and media information in the programs and the playlist. The indicators of selection and suitability of adjacent programs, quality of the arrangement, sequence, program repetition, and explicit, implicit, and experiential feedback are used for smart management of the broadcast schedule. Dimensions of the smart management model of the IRIB TV’s broadcast schedule including smart adjustment of the input data (resources management), smart planning (smart decision-making), prediction, optimal allocation of resources, and smart evaluation have been identified and introduced in this research.

تبلیغات