جامعۀ مطلوب در اَندیشۀ امام خمینی (ویژگی ها، موانع و راهکارها) (مقاله پژوهشی حوزه)
درجه علمی: علمی-پژوهشی (حوزوی)
آرشیو
چکیده
تحقق و ایده پردازی پیرامون جامعه مطلوب و رقم زدن سعادت بشری یکی از اهداف همیشگی رهبران و اندیشمندان جوامع اسلامی بوده است. ما در این مطالعه بر اندیشه امام خمینی تأکید خواهیم داشت. پرسش پژوهش حاضر این است که مؤلفه های جامعه مطلوب در اندیشه امام خمینی چیست؟ ویژگی ها، موانع و راهکارهای رسیدن به این مُهم کدام است؟ بنیاد معرفتی نظریه امام خمینی، خدامحوری، جهان شناسی مبتنی بر نظام اَحسن و انسان شناسی مبتنی بر فطرت مندی و متکامل دانستن سرشت انسان است. نتایج این مطالعه مؤید آن است که جامعه مطلوب، ناظر به سه رُکنِ انسان مُهذبِ صالحِ الهی، جامعه توحیدی و حکمرانی اسلامی بوده و ویژگی های جامعه مطلوب، قانون گرایی، آزادی، نظارت و ایمانِ متعهدانه، عدالت اجتماعی، اعتماد، وحدت و برادری، برقراری حکومت ولایت فقیه، مشارکت و مردم سالاری دینی است. انسان الهی واجد ایمان و عمل صالح بوده و در راستای خودسازی و تهذیب و تزکیه می پوید. این سوژه، آبادی دنیا و مصالح این جهانی را در پرتو سعادت اخروی و کمال و قرب الهی می داند و مواهب این جهانی برای این سوژه مطلوبیت فی نفسه ندارد. جامعه توحیدی نیز به مثابه امتی مسلمان تراز و مبتنی بر وحدت کلمه است که در آن، زمام عرصه های زندگى اجتماعى انسان مانند سیاست، اقتصاد، حقوق، اخلاق، در اختیار دین بوده و اعتصام به حبل الله، هدف و جهت دینى به جامعه می بخشد. حکمرانی اسلامی نیز ناظر به حاکمیت قانون، مشارکت مردمی، پاسخگویی، شفافیت و مسئولیت پذیری، کارآمدی و اثربخشی است.Good Society in Imam Khomeini's Thought (Features, Obstacles, and Methods)
Realizing and ideation of a good society and achieving human happiness is one of the permanent goals of leaders and scholars in Islamic societies from the past to the present. In this study, we focus on Imam Khomeini's thought to identify the components of a good society and Islamic balance. The results of this study confirm that the components of a good society from the perspective of Imam Khomeini consists of ideals at three levels of insight, value and action and individual, universal and institutional aspects. These components include monotheism, freedom, righteous deed, committed faith, justice and equality, trust, unity and brotherhood, order and rule of law, establishment of the guardianship of the Islamic jurist and participation and religious democracy. The ideal subject is the perfect divine courteous human being whose monotheistic thought dominates his life. The good society in the field of economics is based on the ideal of justice and in the field of politics with emphasis on the connection between politics and religion, and the stability of religion in all aspects of a good society is the realization of a religious society and religious education. Also in the political construction, the rule of people over their destiny is centered on the framework of religious democracy, the distribution of power is through the leadership of just and righteous jurists, whose goal is the development of the world, the promotion of moral virtues, the elevation of the spiritual dimension of individuals and service to the people.