آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۶

چکیده

هدف از مطالعه حاضر شناسایی مؤلفه های رویکرد معلمی در تربیت دینی دانش آموزان جهت آمادگی آنها برای جامعه مهدوی بود. رویکرد تحقیق کیفی از نوع تحلیل محتوای متعارف بود. مشارکت کنندگان شامل معلمان شاغل در مدارس شهرستان اردبیل در سال تحصیلی 1400-1401 بود که 14 نفر از آنان به صورت نمونه گیری هدفمند از نوع شاخص مورد مطالعه قرار گرفتند. در این راستا مصاحبه های نیمه سازمان یافته ای از آنها صورت گرفت و نمونه گیری تا اشباع داده ها ادامه یافت. برای اعتبارسنجی یافته ها از روش توصیف غنی داده ها و خود بازبینی محقق و برای تعیین پایایی داده ها از روش بررسی همزمان استفاده شد. یافته ها نشان داد که 7 مؤلفه هستی شناختی دینی (تضادناپذیری، ساختارشناسی پدیده ها، هنجارمحوری)، روایت گزینی (معنابخشی معنوی، شخصیت سازی دینی، مبانی سازی ظهور)، انسان شناسی دینی(توسعه معنوی، آینده پژوهی، تعلق پذیری باورها)، پژوهشگری دینی (گفتمان سازی مهدویت، نقادی، بسترشناسی)، مرجعیت شناسی (رهبریت، الگوسازی)، تلفیق پذیری ادیان (بحران شناسی دین زیستی، اشتراک دینی)، هویت سازی منتظران (بهزیستی دینی، منش پروری، تفکرگرایی، خود تعیین گری) مضامین اصلی هستند که با 125 مضمون اولیه شرایط را برای تربیت پذیری مهدوی دانش آموزان فراهم می آورند. نتایج نشان داد که معلمان برای درک معنادار شخصیت مهدی (عج) توسط دانش آموزان، ضرورت دارد زمینه فعالیت های کنشگرانه آنها را نسبت به شناخت اصل و مفهوم مهدویت در راستای هدایت درست رفتارهای فردی فراهم سازند.

Analyzing the Features of Teacher-centered Approach to Students’ the Religious Education for Mahdavi Society

This study aims to identify the components of the teacher-centered approach to the students’ religious education in order to prepare them for the Mahdavi society. Its qualitative approach was conventional content analysis. The participants were the teachers teaching at schools in Ardabil, Iran, in the school year 1400 − 1401. 14 teachers at these schools were studied through typical case purposive sampling. In this regard, semi − organized interviews were conducted and sampling continued until data saturation. In order to validate the findings, the method of rich description of data and self-review of the researcher was used, and, so as to determine the reliability of the data, the method of simultaneous review was used. The findings showed that seven religious ontological components (non-contradiction, study of the structure of phenomena, being norm-referenced), narrative selection (spiritual meaning-making, religious personality formation, fundamentals of emergence), religious anthropology (spiritual development, futurism, belonging to beliefs), religious research (Mahdism discourse, criticism, context studies), authority (leadership, modeling), integrity of religions (crisis of biology, religious sharing), identity of waiters (religious welfare, character development, thinking, self − determination) are the main themes which provide the conditions for the students’ Mahdavi educability through 125 primary themes. The findings showed that the teachers, for a students’ meaningful understanding of the Imam Mahdi’s personality, should provide the ground for their active activities in knowing the doctrine and concept of Mahdism in order to guide individual behaviors correctly.  

تبلیغات