آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۷

چکیده

در عصر حاضر رعایت اخلاق حرفه ای توسط مدیران منابع انسانی در حوزه های مختلف و از جمله در ارزیابی عملکرد، امری ضروری بوده و با اتخاذ تصمیمات منطقی و خردمندانه در این زمینه منافع بلندمدت سازمان تأمین می شود. هدف این پژوهش شناسایی مؤلفه های اخلاق حرفه ای مورد توجه مدیران مدارس در ارزیابی از عملکرد معلمان و بررسی تأثیر آنها در بهره وری شغلی معلمان می باشد. روش این پژوهش، آمیخته، راهبرد پژوهش در بخش کیفی تحلیل مضمون بوده است. به این منظور 16 مصاحبه با مدیران باسابقه مدارس ناحیه1 بندرعباس انجام شد. با تحلیل محتوای مصاحبه ها، مؤلفه های اخلاق حرفه ای شامل کرامت انسانی، عدالت و انصاف، امانت داری و رازداری، حقیقت گرایی، توجه به رشد و تعالی، رعایت قوانین و مقررات، انتقادپذیری، تعهد و تخصص، صداقت و شفافیت برای ارزیابی از عملکرد معلمان شناسایی شد. مؤلفه های شناسایی شده و به سه دسته مؤلفه های اخلاقی مورد توجه در برخورد با معلمان، مؤلفه های اخلاقی فردی مدیر و مؤلفه های اخلاقی مورد نیاز در محیط مدرسه تقسیم بندی شد. در بخش کمّی پژوهش، داده ها با استفاده از دو پرسشنامه (پرسشنامه محقق ساخته برای سنجش اخلاق حرفه ای ارزیابی عملکرد مدیران مدارس و پرسشنامه بهره وری هرسی و گلداسمیت برای سنجش میزان بهره وری معلمان) جمع آوری شده است. روایی و پایایی پرسشنامه ها مورد تأیید قرار گرفت. با تحلیل های آماری در بخش کمی پژوهش، فرضیه اصلی این پژوهش مورد تأیید قرار گرفت و نشان داد که رابطه مثبت و معناداری بین رعایت اخلاق حرفه ای در ارزیابی معلمان و بهره وری آنها وجود دارد. لذا می توان گفت در راستای بهبود بهره وری شغلی معلمان، مدیران مدراس باید مؤلفه های اخلاق حرفه ای شناسایی شده در این پژوهش را در ارزیابی عملکرد معلمان مورد توجه قرار دهند.

Identifying the Components of the Professional Ethics of Performance Appraisal and Examining Their Relationship to the Teachers’ Job Productivity

In the present era, observing professional ethics by human resource managers in various fields, including performance appraisal, is necessary, and long-term benefits of the organization are ensured by making rational and wise decisions. This study aims to identify the components of professional ethics considered by school principals when evaluating teachers’ performance, and seeks to study their effect on the teachers’ job productivity. The method of this study is mixed, and its strategy in the qualitative data is thematic analysis. For this purpose, 16 interviews were conducted with experienced school principals in District 1 of Bandar Abbas. By analyzing the content of the interviews, to evaluate the teachers’ performance, the components of professional ethics: human dignity, justice and fairness, trustworthiness and confidentiality, orientation to the truth, attention to growth and excellence, compliance with rules and regulations, acceptance of criticism, commitment and expertise, honesty, and transparency, were identified. These components were divided into three categories: the ethical components to be considered dealing with teachers, the principal’s personal and ethical components, and the ethical components needed in schools. The quantitative data of the study was collected according to two questionnaires: A researcher-made questionnaire to measure the professional ethics of evaluating the school principals’ performance, and Hersey and Goldsmith productivity questionnaire to measure the teachers’ productivity. The validity and reliability of the questionnaires were confirmed. By using statistical analysis in the quantitative data of the study, the main hypothesis of this study was confirmed, and it showed that there is a positive and significant relationship between the observance of professional ethics in the teachers’ evaluation and their productivity. Therefore, in order to improve the teachers’ job productivity, the principals of schools need to consider these components of professional ethics when evaluating teachers’ performance.

تبلیغات