آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۳

چکیده

این پژوهش با هدف بررسی تاثیر رویکرد برنامه ریزی ترکیبی بر میزان مهارت های اجتماعی و پیشرفت تحصیلی ریاضی دانش آموزان کلاس های چندپایه شهرستان پیرانشهر انجام گرفت. روش پژوهش، شبه تجربی و از نوع طرح پیش آزمون-پس آزمون با دو گروه آزمایش و دو گروه کنترل بود. با استفاده از نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای، از دو گروه مدارس چندپایه بخش لاجان و مرکزی، دو دبستان به صورت تصادفی گزینش و نهایتاً از هر دبستان، دو کلاس دوره دوم که پایه ششم در آن قرار داشت انتخاب گردید. لذا نمونه های تحقیق شامل چهار کلاس (60 نفر) یعنی دو کلاس گروه آزمایشی و دو کلاس گروه کنترل می باشند. برای سنجش میزان رشد مهارت اجتماعی دانش آموزان از پرسشنامه محقق ساخته کرامتی (1381)، که روایی آن مورد تأیید متخصصان و پایایی بر اساس ضریب آلفای کرونباخ 89/0 برآورد گردیده بود، استفاده شد. برای سنجش پیشرفت تحصیلی نیز از آزمون معلم ساخته درس ریاضی با 15 سؤال که برای پایه ششم ابتدایی طراحی شد، استفاده گردید. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها، علاوه بر روش های آمار توصیفی، از روش آمار استنباطی (آنکوا) نیز استفاده شد. نتایج نشان داد که میزان مهارت اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزانی که با رویکرد برنامه ریزی ترکیبی به یادگیری پرداخته بودند، بیشتر از دانش آموزانی کلاسی بود که با رویکردهای معمول آموزش دیده بودند.

The effect of the combined planning approach (central and group) on the level of social skills and academic progress in mathematics of students in multi-grade classes in Piranshahr city

This research was conducted with the aim of investigating the effect of the combined planning approach on the level of social skills and mathematical academic progress of students in multi-grade classes in Piranshahr city. The research method was quasi-experimental and pre-test-post-test design with two experimental groups and two control groups. Using multi-stage cluster sampling, two primary schools were randomly selected from two groups of multi-grade schools in Lajan and Central sectors and finally, from each primary school two class of the second period, where the sixth grade was located, was selected. Therefore, the research samples include four classes (60 people), namely two classes of the experimental group and two classes of the control group. To measure the growth rate of students' social skills, a questionnaire developed by Karamati (2013) was used, whose validity was confirmed by experts and reliability was estimated based on Cronbach's alpha coefficient of 0.89, was used. To measure academic progress from the test A teacher-made math lesson with 15 questions designed for the sixth grade was used. In order to analyze data, in addition to descriptive statistics methods, inferential statistics method (ANCOVA) was also used.

تبلیغات