آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۱

چکیده

کار حاضر با هدف تعیین اثربخشی مدل یادگیری ECIRR با رهیافت معمای تصویری برای کاهش بدمفهومش های دانش آموزان پایه دهم علوم تجربی دبیرستان فربود ناحیه 2 شیراز در سال تحصیلی 1400-1401 انجام شده است. روش پژوهش ، نیمه آزمایشی بوده و بصورت طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل انجام شده است . در گروه آزمایش در طی 9 جلسه مبحث کار و انرژی بامدل یادگیری ECIRR با رهیافت معمای تصویری آموزش داده شده است. در مقابل در گروه کنترل، آموزش بصورت سنتی صورت گرفته است. بدمفهومش های دانش آموزان در بحث کار و انرژی با دو فاکتور نگرش و عملکرد فیزیک مورد ارزیابی قرار گرفتهاست. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته برای بررسی نگرش دانشآموزان و آزمون معلم ساخته برای بررسی عملکرد دانش آموزان در درس فیزیک استفاده شد. داده ها با استفاده از روش تحلیل کواریانس یکطرفه تحلیل شد. نتایج به دست آمده نشان داد که بین گروه آزمایش وگروه کنترل درعملکرد و نگرش به فیزیک تفاوت معنی داری وجود دارد که اثر بخشی مثبت مدل یادگیری ECIRR با رهیافت معمای تصویری را مورد تایید قرار می دهد.

Evaluation of the effect of ECIRR learning model with visual examination method in reducing students' common misconceptions of work and energy

The purpose of this work is to determine the effectiveness of the ECIRR learning model with the visual puzzle approach to reduce the misunderstandings of the 10th grade experimental science students of Farboud High School, District 2, Shiraz, in the academic year 1400-1401. The research method is semi-experimental and has been carried out as a pre-test and post-test design with a control group. In the experimental group, during 9 sessions, the topic of work and energy was taught using the ECIRR learning model with a visual puzzle approach. On the other hand, in the control group, training has been done traditionally. Students' misunderstandings in the discussion of work and energy have been evaluated with the two factors of attitude and physics performance. In order to collect data, a researcher-made questionnaire was used to check students' attitudes and a teacher-made test was used to check students' performance in physics. Data were analyzed using one-way analysis of covariance. The obtained results showed that there is a significant difference between the experimental group and the control group in performance and attitude towards physics, which confirms the positive effectiveness of the ECIRR learning model with the visual puzzle approach.

تبلیغات