آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۰

چکیده

مقدمه : این پژوهش که با هدف ارائه مدل افزایش تعلق خاطر کاری اساتید دانشگاه آزاد اسلامی انجام شد.   روش : این مطالعه به لحاظ هدف، کاربردی، برحسب نوع داده ها؛ آمیخته(کیفی-کمی)، از نظر شیوه گرداوری داده ها و روش پژوهش، توصیفی تحلیلی و پیمایشی است. جامعه آماری را در بخش کیفی، خبرگان علمی دانشگاه و متخصصان آموزش عالی و در بخش کمی، اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد شهر تهران تشکیل دادند که به ترتیب به روش هدفمند و اشباع نظری و از طریق معادلات ساختاری نمونه گیری شدند. برای گردآوری داده ها از ابزارهای مصاحبه نیمه ساختار یافته و پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که روایی و پایایی ابزارها مورد بررسی و تائید قرار گرفت. روش تحلیل داده ها در بخش کیفی کدگذاری نظری برگرفته از روش نظریه پردازی داده بنیاد و در بخش استنباطی و کمی آزمون های تی تک نمونه ای، مدل سازی معادلات ساختاری (تحلیل عاملی تأییدی) و تحلیل عاملی اکتشافی بود. یافته ها : نتایج حاصل از تحلیل عاملی نشان داد که مؤلفه های نیرومندی، جذب، وقف، به عنوان عوامل تشکیل دهنده تعلق خاطر کاری اساتید، مؤلفه های سرمایه روانشناختی، هوش هیجانی، حمایت سازمانی، رهبری خدمتگزار، هویت سازمانی، احساس معنا در کار، به عنوان عوامل اثرگذار و مؤلفه های تعهد سازمانی، تعادل کار و زندگی، عملکرد شغلی، به عنوان مؤلفه های تأثیرپذیر شناسایی و برازش مطلوب مدل افزایش تعلق خاطر کاری اساتید را ارائه می دهد. نتیجه گیری : نتایج تحقیق نشان می دهد که با بازنگری در برنامه ریزی و مدیریت جذب و نگهداری نیروی انسانی، تجدید نظر در شیوه های انتخاب مدیران، تعادل در استفاده از مدیران خارج از سازمان و تغییر در سبک رهبری دانشگاه، می توان رغبت و تعلق خاطر کاری در اساتید دانشگاه آزاد اسلامی را ارتقاء داد.

Preseting a model of promoting the work affiliation of professor in Islamic Azad University

Introduction : The purpose of this study was to present a model for increasing the job engagement of professors of Islamic Azad universities. Method: The research method was applied in terms of purpose; in terms of data type, it was mixed (qualitative-quantitative); in terms of data collection method or the nature and method of research, it was non-experimental - correlation. The statistical population of the qualitative part of the study consisted of academics and higher education experts. Purposeful approach to theoretical saturation was used to determine qualitative research samples. The second group of the statistical population included 2953 faculty members of Tehran Azad University. 340 members were selected as the subjects using structural equation sampling method. Semi-structured interview tools and a researcher-made questionnaire were used for data collection. The validity and reliability of the tools were measured and verified. The method of data analysis in the qualitative part of theoretical coding was based on the data theoretic method. In the inferential and quantitative sections, tests such as Pearson's correlation, one-sample t-test, structural equation modeling (confirmatory factor analysis) and exploratory factor analysis were used to answer the research questions. Results: The results of factor analysis showed that the components include, empowerment, attraction, endowment, as constituents of faculty members' attachment, psychological capital components, emotional intelligence, organizational support, servant leadership, organizational identity, sense of meaningful work, as influencing factors and components, such as organizational commitment, work-life balance, job performance were identified as influential components. In addition, mechanisms, facilitators, and barriers to implementing the research model were identified in this study. Finally, the final model of the research was presented which was well-suited. Councluion :The results of the research indicated that by reviewing the planning and management of manpower recruitment and retention,revising  the methods of selecting managers, balancing  the use of  external managers and changing  in the leadership style of the University,  the desire work affiliation of professors in  Islamic Azad University can be improved.

تبلیغات